Essent heeft besloten geen energie meer te leveren in ons land en heeft Luminus gekozen om zijn klanten voortaan van energie te voorzien. Met Luminus heb je een betrouwbare energieleverancier en het goede nieuws: alles blijft voor jou hetzelfde.
Heb je vragen? We bundelden de antwoorden:
In je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder 'Diensten'.
Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging.
Vanaf dan kan je gratis je
persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen.
Na je inschrijving op My Luminus ontvang
je bovendien nog een korting* van 10 euro op je afrekening!
*Deze korting is niet van toepassing op sociaal tarief.
Bij de overname heeft Luminus je Essent-tarief integraal overgenomen, samen met eventuele promo’s.
Zie je toch een prijsstijging ten opzichte van je Essent-tarief, dan zijn dit de mogelijke oorzaken:
We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken je tarief makkelijk online.
Na de voorziene vervaldatum van je huidige Essent-contract, verlengen we automatisch je Luminus-contract. Ten laatste 2 maanden op voorhand ontvang je een communicatie met alle details over je nieuwe prijs en de
voordelen van je tarief. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.
Leuke extra: heb je een Comfy-tarief en betaal je via domiciliëring, dan krijg je automatisch de Luminus-getrouwheidskorting: tot 10% op je
elektriciteitsprijs.
Genoot je van een sociaal tarief bij Essent, dan blijft dat ook zo bij Luminus.
Als je intekende op een tarief met ‘altijd nachttarief’ bij Essent, blijf je die gunstige prijzen behouden tot de einddatum van je huidige Essent-contract.
Profiteer als Luminus-klant van tal van voordelen en kortingen bij je favoriete merken.
Benieuwd? Ontdek EXTRAS!, onze klantenvoordelen, en
bespaar tot wel honderden euro’s per jaar.
Het is niet nodig om je meterstanden door te geven aan Luminus.
In het kader van de overname zal enkel Fluvius, de Vlaamse distributienetbeheerder, een meterkaartje naar de netgebruikers opsturen. Zo kunnen we de
jaarafrekening correct opmaken. Er volgt echter geen afrekening na deze meteropname.
Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen.
Als gevolg van de overname beëindigt Essent eind augustus jouw contract voor ketelonderhoud.
Maak je geen zorgen:
Als je bij Essent een variabel tarief had, zoals Essent Online of Essent Variabel, werd je energieprijs elk kwartaal herbekeken op basis van een formule die rekening houdt met de evolutie van de groothandelsmarkt. Dit geldt
voor alle variabele tarieven, zowel bij Essent als bij Luminus.
Je prijs per kWh energie verandert dus om de 3 maanden en is vandaag niet meer dezelfde als toen je klant werd bij Essent.
Had je bij Essent een
variabel tarief, dan heb je dat nu bij Luminus ook. Dit tarief is gebaseerd op een formule die je dezelfde prijsklasse garandeert.
Nuttige links:
Indien je bij Essent het tarief Vooraf had en je je jaar al betaald had vóór je transfer naar Luminus, dan zal Essent een slotafrekening opstellen. Die zal je verbruik vermelden en rekening houden met het reeds gestorte
bedrag. Het eventuele saldo zal Essent behandelen.
Wanneer je dan naar Luminus bent overgestapt, zal je driemaandelijkse voorschotten ontvangen.
Het eerste voorschot ontvang je 1 maand na je migratiedatum. Je kan
dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My Luminus.
Lees ook: Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met
het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?
Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:
Als klant met het Essent-tarief “Vooraf” krijg je een slotafrekening van Essent toegestuurd. Als je op dat moment minder energie verbruikt hebt dan je vooraf betaalde, krijg je het verschil teruggestort. Heb je meer energie
verbruikt dan je vooraf betaalde, dan betaal je het verschil aan Essent.
Vanaf de overname van je contract betaal je driemaandelijkse voorschotten aan Luminus. Het eerste voorschot ontvang je 1
maand na je migratiedatum. Het bedrag wordt automatisch berekend op basis van het voorschot dat je op jaarbasis bij Essent betaalde. Je kan dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My
Luminus.
Lees ook: Ik had het tarief
Vooraf bij Essent en ik heb mijn volledig jaar al betaald. Wat gebeurt er na mijn overstap naar Luminus?
Na de overname naar Luminus blijft je Mijn Essent-omgeving toegankelijk, maar je zal er enkel nog administratieve zaken, zoals oude facturen van Essent, kunnen raadplegen. Aanpassingen doen, zoals je voorschotbedrag
aanpassen of je persoonlijke gegevens wijzigen, kan niet meer.
Je ontvangt enkele weken na de overname van je contract een uitnodiging om je persoonlijke klantenzone My Luminus aan te maken. Daar kan je wel je
voorschotten en gegevens wijzigen, alsook je nieuwe Luminus-facturen bekijken en betalen.
Voeg Luminus toe aan uw boekhouding als nieuwe leverancier en/of breng uw boekhouder op de hoogte. Het BTW-nummer op uw energiefactuur wijzigt naar: BE 0471811661.
Wees gerust, wij zetten dit voor je recht. Het betaalde bedrag wordt terugbetaald aan Luminus.
Heb je nog onbetaalde rekeningen bij Essent?
Dan zal Essent je betaling gebruiken om deze te vereffenen. Het
resterende saldo wordt dan aan ons doorgegeven.
Bij de overname heeft Luminus je Essent-tarief integraal overgenomen, samen met eventuele promo’s.
Zie je toch een prijsstijging ten opzichte van je Essent-tarief, dan zijn dit de mogelijke oorzaken:
Na de overname van je Essent-energiecontract door Luminus en de meteropname door je netbeheerder, ontvang je de eerste afrekening bij Luminus.
Je cyclus van voorschotfacturen, meteropnames en
jaarafrekeningen loopt gewoon door, op hetzelfde ritme en via hetzelfde kanaal, e-mail of post.
Je eerste jaarafrekening van Luminus is een gecombineerde afrekening met een periode bij Essent en een periode bij
Luminus. Je tarief bleef het hele jaar ongewijzigd.
1. De Luminus-factuur bevat je verbruik bij Luminus én bij Essent. Alle voorschotfacturen zijn in mindering gebracht.
Wat gebeurt er bij de extra meteropname naar aanleiding van de overname?
Er is geen financiële impact voor jou door deze extra meteropname. Ze dient enkel om de overgang tussen Essent en Luminus ook voor de
netbeheerder administratief correct te doen verlopen.
De netbeheerder voert zo’n meteropname automatisch uit bij elke verandering van energieleverancier. Dat is ook zo in het geval van een overname. Naar aanleiding van de
overname volgt er echter geen tussentijdse afrekening of factuur. Daar hebben Essent en Luminus voor gezorgd.
Wat gebeurt er bij de jaarlijkse meteropname?
Je cyclus van voorschotten, meteropnames en
afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen. Bij die eerste jaarafrekening van Luminus verrekenen we een slotafrekening van Essent. Maar voor die slotafrekening nemen we voor
zonnepaneleneigenaars dezelfde meterstand voor het begin van de Essent-periode als voor de einde (nulverbruik). Zo omvat je jaarafrekening dus opnieuw een heel jaar en verlies je geen compensatie van je terugdraaiende
teller.
Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28.
Bijvoorbeeld over kortingen, voordelige formules, de 24/7 bereikbaarheid, het EXTRAS-getrouwheidsprogramma en uitgebreide diensten voor je ketel, elektrische wagen, slimme thermostaat, …?