Welkom bij Luminus!

Reken net als bij Essent voor je energie op precies dezelfde voordelige tarieven

Welkom bij Luminus! Je behoudt je tarief en voordelen

Essent heeft besloten geen energie meer te leveren in ons land en heeft Luminus gekozen om zijn klanten voortaan van energie te voorzien. Met Luminus heb je een betrouwbare energieleverancier en het goede nieuws: alles blijft voor jou hetzelfde.

  • Je krijgt ononderbroken energie, zoals altijd.
  • Je energietarief blijft hetzelfde, dus net zo interessant als vandaag.
  • Je promo van Essent behoud je ook.
  • En aan de service mag je steeds hoge eisen stellen.

Heb je vragen? We bundelden de antwoorden:


Mijn Essent blijft toegankelijk

Je kan nog steeds 24/24 en 7/7 je facturen van Essent en hun betaalstatus raadplegen: online op www.mijnessent.be.



Ga naar Luminus.be

Wie is Luminus?

 

Luminus in cijfers

  • Al meer dan 60 jaar actief
  • De tweede grootste producent en leverancier van energie in België.
  • 1.800.000 klanten
  • 5-sterren klantendienst
  • 2.000 medewerkers
  • Nummer 1 op het vlak van wind- en waterkrachtenergie met 213 windturbines (minstens 300 tegen 2023) en 7 waterkrachtcentrales.

Duurzame energie van Luminus

Steeds meer duurzame energie

Luminus is de grootste producent van energie met wind en water op Belgische bodem. Met 213 windturbines hebben we het grootste windmolenpark in België. Daarnaast baten we 7 waterkrachtcentrales en 2 thermische centrales uit. Samen dragen we bij aan een beter milieu.

Over tarieven en promoties

Over voorschotten en facturen

  • Ik was klant bij Essent. Verandert er iets aan mijn voorschotfactuur?

    Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  

    • op papier of via e-mail
    • met dezelfde frequentie
    • met hetzelfde voorschotbedrag
    Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
    Let op: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895.

     
    Betaalde je via domiciliëring bij Essent?

    Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel.

    Lees ook:

  • Ik was Vooraf-klant bij Essent. Wat gebeurt er met het voorschot dat ik reeds betaalde? Hoeveel bedraagt mijn nieuwe voorschot?

    Als klant met het Essent-tarief “Vooraf” krijg je een slotafrekening van Essent toegestuurd. Als je op dat moment minder energie verbruikt hebt dan je vooraf betaalde, krijg je het verschil teruggestort. Heb je meer energie verbruikt dan je vooraf betaalde, dan betaal je het verschil aan Essent.  
      
    Vanaf de overname van je contract betaal je driemaandelijkse voorschotten aan Luminus. Het eerste voorschot ontvang je 1 maand na je migratiedatum. Het bedrag wordt automatisch berekend op basis van het voorschot dat je op jaarbasis bij Essent betaalde. Je kan dit op elk moment aanpassen in je persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Lees ook: Ik had het tarief Vooraf bij Essent en ik heb mijn volledig jaar al betaald. Wat gebeurt er na mijn overstap naar Luminus?

  • Ik was klant bij Essent. Wat gebeurt er met mijn klantenzone op Mijn Essent?

    Na de overname naar Luminus blijft je Mijn Essent-omgeving toegankelijk, maar je zal er enkel nog administratieve zaken, zoals oude facturen van Essent, kunnen raadplegen. Aanpassingen doen, zoals je voorschotbedrag aanpassen of je persoonlijke gegevens wijzigen, kan niet meer.

    Je ontvangt enkele weken na de overname van je contract een uitnodiging om je persoonlijke klantenzone My Luminus aan te maken. Daar kan je wel je voorschotten en gegevens wijzigen, alsook je nieuwe Luminus-facturen bekijken en betalen.

  • Ik was een professionele klant bij Essent. Verandert er iets voor mijn boekhouding?

    Voeg Luminus toe aan uw boekhouding als nieuwe leverancier en/of breng uw boekhouder op de hoogte. Het BTW-nummer op uw energiefactuur wijzigt naar: BE 0471811661.

  • Ik was klant bij Essent en ik heb een betaling gedaan aan Essent, bedoeld voor Luminus. Wat doe ik?

    Wees gerust, wij zetten dit voor je recht. Het betaalde bedrag wordt terugbetaald aan Luminus.

    Heb je nog onbetaalde rekeningen bij Essent?
    Dan zal Essent je betaling gebruiken om deze te vereffenen. Het resterende saldo wordt dan aan ons doorgegeven.

  • Ik was klant bij Essent. Waarom zijn mijn prijzen na de overname gestegen?

    Bij de overname heeft Luminus je Essent-tarief integraal overgenomen, samen met eventuele promo’s.
    Zie je toch een prijsstijging ten opzichte van je Essent-tarief, dan zijn dit de mogelijke oorzaken:

    • Heb je een vast tarief, zoals Comfy+, dan behoud je exact dezelfde prijs als je bij Essent had, tot aan het einde van je contract. Is je prijs gestegen, dan betekent dat dat je contract intussen vernieuwd werd.
      Deze prijsstijging is enkel en alleen te wijten aan de algemene stijgende prijzen in de energiemarkt en is dus voelbaar bij elke energieleverancier.
    • Heb je een variabel tarief, zoals Basic of ComfyFlex, dan behoud je dezelfde of een zeer gelijkaardige tariefformule als bij Essent. De indexparameters, een onderdeel van die tariefformule, volgen de evoluties van de markt. De prijsstijging die je nu ziet bij Luminus, zou dus exact dezelfde geweest zijn bij Essent.
    Luminus helpt je om een onaangename verrassing op je volgende jaarafrekening te vermijden. Zo kan je in je persoonlijke klantenzone My Luminus zelf je voorschotten aanpassen. Geef ook regelmatig je meterstanden in zodat we de berekening voor jou kunnen optimaliseren.

    Op onze blog en op ons energiebesparingsplatform vind je tal van tips om je energieverbruik te verminderen.

  • Ik was klant bij Essent en ontving een eerste afrekening van Luminus. Wat betekent dat voor me?

    Na de overname van je Essent-energiecontract door Luminus en de meteropname door je netbeheerder, ontvang je de eerste afrekening bij Luminus. 
    Je cyclus van voorschotfacturen, meteropnames en jaarafrekeningen loopt gewoon door, op hetzelfde ritme en via hetzelfde kanaal, e-mail of post.

    Je eerste jaarafrekening van Luminus is een gecombineerde afrekening met een periode bij Essent en een periode bij Luminus. Je tarief bleef het hele jaar ongewijzigd.

    1. De Luminus-factuur bevat je verbruik bij Luminus én bij Essent. Alle voorschotfacturen zijn in mindering gebracht.

    • We houden rekening met je prijs en promo’s die je bij Essent had en die Luminus overgenomen heeft.
    • Deze factuur betaal je voor de vervaldatum aan het rekeningnummer van Luminus, dat erop vermeld staat.
    • Je betaalt alleen het eindtotaal zoals aangegeven op pagina 1, via je gekende betaalmethode (bankoverschrijving of domiciliëring).
      • Had je een domiciliëring bij Essent, dan gebeurt de betaling ook automatisch bij Luminus.
      • Betaalde je via overschrijving, dan zie je op pagina 1 alle details en het gecombineerde bedrag van Essent en Luminus.
    • Luminus nam je bankrekeningnummer over zoals dat gekend was bij Essent, zowel voor een te betalen bedrag als voor een tegoed.
     
    2. Je ontvangt eenmalig in bijlage en enkel ter informatie de slotafrekening van je Essent-contract.
    • Deze Essent-factuur hoef je niet te betalen.
    • Voor zelfstandigen of KMO’s is deze wel belangrijk voor de boekhouding.

    Wat gebeurt er na deze afrekening?
    Na deze jaarafrekening herberekenen we je voorschotbedrag aan de hand van je werkelijke verbruik en evoluties in de marktprijzen. We raden je aan om ook zelf minstens 2 keer per jaar je meterstanden in te geven via je persoonlijke klantenzone My Luminus. Zo heb je altijd je ideale voorschotbedrag en vermijd je onaangename verrassigen op je volgende jaarafrekening.

    Een overzicht van je facturen en betalingen kan je ook altijd raadplegen via My Luminus.

Voor eigenaars van zonnepanelen

  • Ik was klant bij Essent en heb zonnepanelen met een analoge meter. Waarom geef ik mijn meterstanden door en wat betekent dit voor me?

    Wat gebeurt er bij de extra meteropname naar aanleiding van de overname?
    Er is geen financiële impact voor jou door deze extra meteropname. Ze dient enkel om de overgang tussen Essent en Luminus ook voor de netbeheerder administratief correct te doen verlopen.
    De netbeheerder voert zo’n meteropname automatisch uit bij elke verandering van energieleverancier. Dat is ook zo in het geval van een overname. Naar aanleiding van de overname volgt er echter geen tussentijdse afrekening of factuur. Daar hebben Essent en Luminus voor gezorgd.

    Wat gebeurt er bij de jaarlijkse meteropname?
    Je cyclus van voorschotten, meteropnames en afrekeningen die je bij Essent had, blijft bij Luminus op hetzelfde ritme verder lopen. Bij die eerste jaarafrekening van Luminus verrekenen we een slotafrekening van Essent. Maar voor die slotafrekening nemen we voor zonnepaneleneigenaars dezelfde meterstand voor het begin van de Essent-periode als voor de einde (nulverbruik). Zo omvat je jaarafrekening dus opnieuw een heel jaar en verlies je geen compensatie van je terugdraaiende teller.

  • Ik was klant bij Essent. Behoud ik mijn vergoeding voor de injectie van overtollige zonne-energie?

    Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 

Heb je nog andere vragen? 

De klantendienst van Essent helpt je verder. Neem contact op via het contactformulier.

Wil je meer weten over de voordelen voor jou als klant van Luminus?

Bijvoorbeeld over kortingen, voordelige formules, de 24/7 bereikbaarheid, het EXTRAS-getrouwheidsprogramma en uitgebreide diensten voor je ketel, elektrische wagen, slimme thermostaat, …?

Hier vind je het overzicht