Veelgestelde vragen

De installatie

  • Tijdens je eerste gesprekken met Blue Current zal je de vraag krijgen om enkele foto’s te sturen van je meterkast en van de plek waar je het laadpunt wilt plaatsen. Op basis daarvan kan de installateur een eerste inschatting maken van welke extra werkzaamheden er eventueel uitgevoerd moeten worden. Vooral voor de Dynamic Smart Charging module is dat wellicht het geval. Zo moet er bijvoorbeeld voldoende plaats zijn in je meterkast. Ook heb je dan een werkende wifi-verbinding nodig in de buurt.

     

    Op het moment dat je een afspraak vastlegt voor de installatie, vraag je best even na of er nog andere voorbereidingen nodig zijn.

    1. Je maakt een afspraak voor de installatie en op die datum komt een installatiepartner van Blue Current het laadpunt bij je thuis installeren.
    2. Als de installateur klaar is met de installatie zal hij contact opnemen met Blue Current om te controleren of het laadpunt online is.
    3. Je ontvangt van Blue Current een e-mail met de vraag om je gewenste instellingen door te geven. Je laadpunt wordt dan volgens jouw wensen ingesteld.
    4. Daarna ontvang je inloggegevens voor de beheeromgeving en de Blue Current app en kan je beginnen te laden.

  • De Dynamic Smart Charging module werkt zowel met als zonder slimme meter. Heb je wel een slimme meter, dan is dat best DSMR versie 4.0 of hoger. De installateur controleert op voorhand of jouw slimme meter geschikt is voor Dynamic Smart Charging. Heb je geen slimme meter en wil je er een? Vraag die dan aan bij je distributienetbeheerder. De slimme meter wordt bij voorkeur geplaatst vóor de installatie van het laadpunt.

  • Het is niet noodzakelijk om een 3-fasige aansluiting te hebben om je auto op te laden. Maar als je auto geschikt is om 3-fasig op te laden (bijv. 11 kW), dan gebeurt dat wel tot driemaal sneller! Rijd je veel kilometers en is het daarom best dat je auto in een relatief korte tijd weer opgeladen is, dan is een 3-fasige aansluiting aan te bevelen.

  • Tot 48 uur voor de geplande installatie kan je de afspraak nog kosteloos annuleren of verplaatsen. Neem daarvoor contact op met Blue Current via het nummer 03 808 78 38.

  • Normaal gezien kan dat, maar je neemt daarvoor best contact op met de syndicus of andere verantwoordelijke van het gebouw. Zo kan je duidelijke afspraken maken over de kosten, eventuele richtlijnen enz.

     

    De laadpunten van Blue Current hebben standaard de mogelijkheid om laadtransacties te verrekenen via de laadpas. Op die manier is het eventueel mogelijk om de vergoeding voor het laden ten gunste te laten komen van de VME (Vereniging van mede-eigenaars).

  • Neem daarvoor contact op met de eigenaar/verhuurder van het gebouw. Als die akkoord gaat, dan mag je als huurder een laadpunt plaatsen. Je maakt dan best duidelijke afspraken over de kosten van de installatie of het verrekenen van de stroomkosten, over wat er moet gebeuren bij beëindiging van de huurovereenkomst enz.

  • We raden aan om de demontage en de installatie op je nieuwe adres te laten uitvoeren door een erkende installateur, zoals Blue Current. Je kan daarvoor bij hen een aanvraag indienen via het nummer 03 808 78 38 of via het contactformulier op de website.

  • Het opladen

  • Bij jou thuis kan je je e-auto gewoonweg opladen met een laadkabel via een huishoudelijk stopcontact. Maar met een eigen laadpunt laad je twee tot vier keer sneller én veiliger op. Met of zonder laadpas, dat kies je zelf.

  • In tegenstelling tot een stopcontact, staat de contactdoos van een laadpunt alleen onder spanning als er een auto verbonden is. Daarnaast is een huishoudelijk stopcontact eigenlijk niet bedoeld voor het opladen van een auto. Bij het opladen van een auto wordt er gedurende een lange periode veel stroom gevraagd, wat kan zorgen voor het opwarmen van de bedrading. Bij het aansluiten van een laadpunt worden dikkere draden gebruikt, zodat dat niet gebeurt.

  • De laadsnelheid is afhankelijk van volgende drie factoren:

    • De maximale laadsnelheid van je auto.
    • De maximale laadsnelheid van het laadpunt.
    • Het beschikbare vermogen van je aansluiting thuis.

     

    De maximale laadsnelheid van je auto is afhankelijk van merk en model. Met een Tesla kan je bijvoorbeeld 3-fasig opladen. Maar als je thuis een 1-fasige aansluiting hebt, wordt je laadsnelheid automatisch een pak lager. In dat geval kan je best je aansluiting verzwaren naar 3-fasig, zodat je toch op de maximale laadsnelheid kunt laden.

     

    Stel, andersom: je hebt een auto die 1-fasig kan opladen – zoals een Opel Ampera, een Hyundai Kona of een Kia Niro – en thuis heb je een 3-fasige aansluiting. Dan kan je je auto toch maar max. 1-fasig opladen. Behalve! ... Met de Dynamic Smart Charging module van Blue Current. Die laat toe om je auto sowieso zonder problemen op maximale snelheid op te laden.

     

    De maximale snelheid van de laadpunten van Blue Current is 22 kW. Dat is de maximale snelheid waarmee elektrische auto’s met AC (wisselstroom) kunnen worden opgeladen. Onze laadpunten zijn dus geen limiterende factor om je laadsnelheid te optimaliseren.

     

    Het beschikbare vermogen van je elektriciteitsmeter is de laatste mogelijk limiterende factor. Het maximale vermogen van een 1-fasige aansluiting is vaak niet voldoende om én je elektrische auto op te laden en tegelijkertijd andere elektrische apparaten te gebruiken die veel energie verbruiken. Om te voorkomen dat je vermogensschakelaar telkens afspringt als je installatie onvoldoende vermogen heeft, zijn standaard laadpunten vaak begrensd op een lage laadsnelheid. Blue Current biedt met de Dynamic Smart Charging module een oplossing waardoor je altijd – zelfs met een 1-fasige aansluiting – gebruik kan maken van het maximale beschikbare vermogen. De Dynamic Smart Charging module leest uit je slimme meter hoeveel resterend vermogen er is en stuurt dat naar het laadpunt.

  • Met een eigen laadpunt betaal je (als je laadpunt ingesteld staat op gratis laden) enkel de verbruikte stroom. Dat gebeurt via je elektriciteitsfactuur dus de kosten zijn afhankelijk van de stroomprijs. Wanneer je je e-auto oplaadt met een laadpas bij een openbare laadpaal, betaal je het tarief dat daar staat aangegeven plus de kosten die de laadpasleverancier aanrekent. Je betaalt logischerwijze iets meer, omdat er kosten worden aangerekend voor het gebruik en onderhoud van de infrastructuur. Laadkosten kunnen verschillen per laadpunt en per locatie.

  • Wanneer je onderweg bent, zal je hoogstwaarschijnlijk wel eens moeten bijladen. Dat kan bij een openbare laadpaal, met een laadpas dus. Als je altijd enkel thuis je wagen oplaadt, dan heb je in principe geen laadpas nodig. Thuis kan je de laadtransactie automatisch laten starten (plug-and-charge) of een laadtransactie starten via de app.

  • Als je via Essent een laadpunt bestelt bij Blue Current is er in je aankoopofferte 1 laadpas inbegrepen. Extra laadpassen kan je aankopen via de website van Blue Current.

     

    Je hoeft geen Essent-klant te zijn om gebruik te maken van het aanbod van Blue Current. Dat betekent ook dat de werking van je laadpas losstaat van het energiecontract dat je eventueel met Essent afsloot.

  • Met de Blue Current laadpas kan je opladen bij alle laadpunten in de Benelux en bij de meeste laadpunten in o.a. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

  • Garantie en service na verkoop

  • Op de producten van Blue Current geldt een fabrieksgarantie van twee jaar. In die periode zal Blue Current reparaties kosteloos uitvoeren of het laadpunt vervangen als dat nodig is. Reparaties aan het laadpunt voert Blue Current graag zelf uit. De fabrieksgarantie vervalt als derden, niet ingeschakeld door Blue Current, reparaties aan een laadpunt uitvoeren.

  • In het aanbod van Blue Current zijn installatie en service na verkoop inbegrepen. Via de beheeromgeving of de app van Blue Current kan je indien nodig zelf je laadpunt resetten. Als dat het probleem niet meteen oplost, dan helpt Blue Current je graag verder. Neem contact op via het nummer 03 808 78 38 of via het contactformulier op de website.