Heb je vragen over het stroomtekort?

Wanneer het gaat om een stroomuitval in het kader van het afschakelplan, dan zal de onderbreking niet langer dan een paar uur duren. Wat kan je verwachten?

 

  • Een mogelijkse uitval van het gsm-netwerk. We schatten in dat het netwerk een periode van 2 uur kan overbruggen, maar we kunnen daar geen formele uitspraak over doen. Internet en gewone telefonie vallen mogelijk ook weg.
  • Het uitvallen van het licht en je elektrische apparaten. Je ijskast en diepvriezer kunnen deze korte onderbrekingen overbruggen, het risico op voedselbederf is klein.
  • Koken op een gasvuur blijft waarschijnlijk mogelijk (al kan het ontstekingsmechanisme aangedreven zijn door elektriciteit).
  • Je verwarming op gas valt waarschijnlijk wel uit, omdat die elektrisch wordt aangestuurd.

Enkele tips:

 

  • Zorg ervoor dat je een alternatief hebt voor een warme maaltijd.
  • Leg voor elk gezinslid een zaklamp op een makkelijk bereikbare plaats.
  • Haal voldoende batterijen in huis.
  • Leg een extra slaapzak of warm deken klaar in elke slaapkamer.
  • Zorg ervoor dat smartphones, tablets en laptops opgeladen zijn.
  • Heb je een garage met een elektrische poort? Dan parkeer je beter je auto buiten.

 

De stroom zal na de onderbreking vanzelf weer aanspringen. In je zekeringskast hoef je niets aan te passen.

Helaas kunnen we onze klanten geen garanties geven. Als er iets misloopt in de werking van het elektriciteitsnet, dan kunnen we jou daar jammer genoeg niet tegen beschermen. We kunnen je er ook niet voor vergoeden.

Nee. We zitten met z’n allen op hetzelfde netwerk. Als de stroom uitvalt voor een bepaald deel van het land, dan gebeurt dat los van de energieleverancier waarbij je klant bent.