Waarom wordt mijn voorschotbedrag aangepast?

Het totaalbedrag van je afrekeningsfactuur is de som van je werkelijke verbruik, plus distributienettarieven, taksen en heffingen. Daarvan trekken we alle voorschotten af die je doorheen het jaar betaalde. Zo komen we tot het saldo dat je vindt op je afrekeningsfactuur.

 

Als je doorheen het jaar een te laag voorschotbedrag betaalt, dan zal je het verschil moeten bijbetalen op je afrekeningsfactuur. Met een te hoog voorschotbedrag betaal je doorheen het jaar eigenlijk te veel.

 

Een keer per jaar passen wij automatisch voor jou je voorschotbedrag aan. Op basis van je afrekeningsfactuur herberekenen we jouw voorschot voor het komende jaar. Zo zorgen we ervoor dat jouw voorschotbedrag aansluit bij jouw verbruik en dat je op je volgende afrekeningsfactuur niet voor verrassingen komt te staan.

 

Als je weet dat je in de loop van het jaar meer of minder gaat verbruiken, dan is het slim om zelf je voorschotbedrag aan te passen. Dat doe je eenvoudig online in Mijn Essent.

 

Ik kreeg geld terug op mijn jaarafrekening, maar toch werd mijn voorschotbedrag verhoogd. Waarom?

 

Dat kan gebeuren wanneer jouw afrekening geen volledig jaar behelst.

 

Je tussentijdse voorschotbedrag wordt berekend op basis van je gemiddelde jaarverbruik (eventueel ingeschat door je distributienetbeheerder). Daardoor betaal je tijdens de zomermaanden gemiddeld te veel voorschot omdat je minder verbruikt dan tijdens de winter (en omgekeerd).

 

Een afrekening voor een volledig jaar trekt het verschil tussen zomer en winter gelijk. Maar als je een afrekeningsfactuur krijgt die enkel van toepassing is op zomermaanden, dan waren je betaalde voorschotten te hoog vergeleken met je werkelijke verbruik in die periode. Je krijgt dan geld terug.

 

Zoals elk jaar herberekenen wij na je afrekeningsfactuur jouw voorschot voor het komende jaar, zodat je bij je volgende afrekeningsfactuur niet onverwacht veel moet bijbetalen. We baseren ons daarvoor op je gemiddelde jaarverbruik en dat ligt hoger dan je verbruik tijdens de zomermaanden.

Is dit niet het antwoord dat je zocht?

Bekijk eerst even de andere vragen. Misschien vind je daar meer uitleg.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels.

Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘akkoord en sluiten’. Wil je graag meer informatie of je toestemming instellen per soort cookies? Klik dan op ‘voorkeuren beheren’.
Voorkeuren beheren

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels

Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘alles aanvaarden’. Wil je graag meer informatie over cookies? Lees dan hier meer over cookies en pixels.
Functionele cookies

De functionele cookies zorgen voor de goede werking van onze website. Deze kan je niet uitschakelen.

Deze cookies:

  • Zijn nodig voor de technisch correcte werking van de website
  • Slaan de voortgang van je bestelling op, zo voorkomen we dat dezelfde gegevens steeds opnieuw moeten worden ingevuld
  • Verzekeren de stabiliteit van de website
  • Slaan je log-in gegevens op
  • Monitoren de snelheid van de website
  • Zijn vereist om onze serviceproviders correct te verlonen

Analytische cookies

De analytische cookies worden gebruikt voor statistische en analytische doeleinden. Deze cookies worden gebruikt om meer te leren over het gedrag van bezoekers van onze website en onze website daar optimaal op af te stemmen.

Deze cookies:

  • Maken een verbetering van de gebruikservaring mogelijk

Marketing cookies

Marketing cookies helpen ons gegevens te gebruiken om op maat gemaakte aanbiedingen te kunnen tonen en om aanbiedingen en diensten op externe websites te tonen.

Deze cookies:

  • Leveren advertenties die bij je interesses passen
  • Bieden individuele en op maat gemaakte aanbiedingen aan om je de best mogelijke service te kunnen bieden
  • Maken levering van individuele aanbiedingen en diensten mogelijk, indien je reeds een van onze klanten bent gebeurt dit door de gegevens van je browsergeschiedenis te koppelen aan je klantgegevens
  • Maken uitwisseling van gegevens met bedrijven in de e.on groep mogelijk
  • Maken het mogelijk, om indien nodig rechtstreeks verbinding te maken met je sociale media-account
  • Maken het je mogelijk websites te delen op sociale media
  • Maken het je mogelijk opmerkingen te plaatsen