Wat is phishing en hoe bescherm ik mezelf?

Steeds vaker sturen oplichters frauduleuze e-mails of andere berichten waarmee ze proberen jouw persoonlijke of geheime gegevens te krijgen. Dat noemen we ‘phishing’. Het doel is meestal om je bankrekening te plunderen.

 

Hoe herken ik phishing?

 

Slimme cybercriminelen laten je echt twijfelen. Phishing komt steeds vaker voor en de trucs om je in de val te lokken veranderen regelmatig. Het is belangrijk dat je altijd alert bent.

 

Enkele tips om phishing te herkennen:

 

  • Je herkent het e-mailadres van de afzender niet.
    Maar! Tegenwoordig worden ook gekende e-mailadressen gebruiken. Extra alert zijn is de boodschap.
  • Je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Jouw e-mailadres of al je voornamen worden gebruikt als aanspreking.
  • De e-mail komt onverwacht en/of je vindt de vraag eerder vreemd.
  • Er staat in dat het dringend is.
  • De taal is dwingend of wil je nieuwsgierig maken.
  • Het gaat over geld, facturen of persoonlijke (bank)gegevens.
  • Je wordt gevraagd om op een knop of een hyperlink te klikken, of om een pdf-bestand of andere bijlage te openen.
  • De URL achter de hyperlink komt je niet bekend voor (zweef met je muis over de link zonder te klikken, dan verschijnt de volledige URL.)
  • De e-mail ziet er onprofessioneel uit.
  • De tekst bevat taalfouten.
  • Het bericht zit in je spam- of junkfolder.

 

Wat doe ik als ik een verdachte e-mail krijg?

 

  • Het is heel belangrijk dat je niet klikt op een knop of link in de e-mail en dat je geen bijlagen opent! Vooral pdf-bestanden zijn makkelijk te vervalsen.
  • Betaal zeker nooit een gevraagd bedrag.
  • Stuur verdachte e-mails door naar verdacht@safeonweb.be, het meldpunt van de federale overheid.
  • Werd de naam van een bank of een bekend bedrijf misbruikt? Verwittig hen dan ook.

 

Wat doe ik als ik van Essent een verdachte e-mail krijg?

 

Laat ons via phishing@essent.be weten dat je vermoedelijk een frauduleuze e-mail ontving uit naam van Essent. We helpen je graag verder.

 

Goed om te weten:

 

  • Essent vraagt jou nooit om bankgegevens door te geven via e-mail (bijv. pincode, creditcardgegevens, …).
  • Via www.mijnessent.be vind je een overzicht van al je facturen.

 

Wat doe ik als ik mijn gegevens doorgaf of een betaling deed?

 

  • Het kan zijn dat je dan onbedoeld een vals bericht stuurt naar al jouw contacten. Waarschuw hen als dat is gebeurd.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Gaf je bankgegevens door? Verwittig zo snel mogelijk je bank en bel onmiddellijk naar Cardstop (070 344 344).
  • Betaalde je een bedrag? Dan ben je slachtoffer van computercriminaliteit. Je doet daarvan best zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

 

Meer tips vind je op de officiële website van de overheid: www.safeonweb.be

Is dit niet het antwoord dat je zocht?

Bekijk eerst even de andere vragen. Misschien vind je daar meer uitleg.