Wat is phishing en hoe bescherm ik mezelf?

Steeds vaker sturen oplichters frauduleuze e-mails of andere berichten waarmee ze proberen jouw persoonlijke of geheime gegevens te krijgen. Dat noemen we ‘phishing’. Het doel is meestal om je bankrekening te plunderen.

 

Hoe herken ik phishing?

 

Slimme cybercriminelen laten je echt twijfelen. Phishing komt steeds vaker voor en de trucs om je in de val te lokken veranderen regelmatig. Het is belangrijk dat je altijd alert bent.

 

Enkele tips om phishing te herkennen:

 

  • Je herkent het e-mailadres van de afzender niet.
    Maar! Tegenwoordig worden ook gekende e-mailadressen gebruiken. Extra alert zijn is de boodschap.
  • Je klantgegevens kloppen niet (bv. je klantnummer).
  • Je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Jouw e-mailadres of al je voornamen worden gebruikt als aanspreking.
  • De e-mail komt onverwacht en/of je vindt de vraag eerder vreemd.
  • Er staat in dat het dringend is.
  • De taal is dwingend of wil je nieuwsgierig maken.
  • Het gaat over geld, facturen of persoonlijke (bank)gegevens.
  • Je wordt gevraagd om op een knop of een hyperlink te klikken, of om een pdf-bestand of andere bijlage te openen.
  • De URL achter de hyperlink komt je niet bekend voor (zweef met je muis over de link zonder te klikken, dan verschijnt de volledige URL.)
  • De e-mail ziet er onprofessioneel uit.
  • De tekst bevat taalfouten.
  • Het bericht zit in je spam- of junkfolder.

 

Wat doe ik als ik een verdachte e-mail krijg?

 

  • Het is heel belangrijk dat je niet klikt op een knop of link in de e-mail en dat je geen bijlagen opent! Vooral pdf-bestanden zijn makkelijk te vervalsen.
  • Betaal zeker nooit een gevraagd bedrag.
  • Stuur verdachte e-mails door naar verdacht@safeonweb.be en het meldpunt van de federale overheid (www.meldpunt.belgie.be).
  • Werd de naam van een bank of een bekend bedrijf misbruikt? Verwittig hen dan ook.

 

Wat doe ik als ik van Essent een verdachte e-mail krijg?

 

Laat ons via phishing@essent.be weten dat je vermoedelijk een frauduleuze e-mail ontving uit naam van Essent. We helpen je graag verder.

 

Goed om te weten:

 

  • Essent vraagt jou nooit om bankgegevens door te geven via e-mail (bijv. pincode, creditcardgegevens, …).
  • Via www.mijnessent.be vind je een overzicht van al je facturen.

 

Wat doe ik als ik mijn gegevens doorgaf of een betaling deed?

 

  • Het kan zijn dat je dan onbedoeld een vals bericht stuurt naar al jouw contacten. Waarschuw hen als dat is gebeurd.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Gaf je bankgegevens door? Verwittig zo snel mogelijk je bank en bel onmiddellijk naar Cardstop (070 344 344).
  • Betaalde je een bedrag? Dan ben je slachtoffer van computercriminaliteit. Je doet daarvan best zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

 

Meer tips vind je op de officiële website van de overheid: www.safeonweb.be

Is dit niet het antwoord dat je zocht?

Bekijk eerst even de andere vragen. Misschien vind je daar meer uitleg.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels.

Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘akkoord en sluiten’. Wil je graag meer informatie of je toestemming instellen per soort cookies? Klik dan op ‘voorkeuren beheren’.
Voorkeuren beheren

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels

Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘alles aanvaarden’. Wil je graag meer informatie over cookies? Lees dan hier meer over cookies en pixels.
Functionele cookies

De functionele cookies zorgen voor de goede werking van onze website. Deze kan je niet uitschakelen.

Deze cookies:

  • Zijn nodig voor de technisch correcte werking van de website
  • Slaan de voortgang van je bestelling op, zo voorkomen we dat dezelfde gegevens steeds opnieuw moeten worden ingevuld
  • Verzekeren de stabiliteit van de website
  • Slaan je log-in gegevens op
  • Monitoren de snelheid van de website
  • Zijn vereist om onze serviceproviders correct te verlonen

Analytische cookies

De analytische cookies worden gebruikt voor statistische en analytische doeleinden. Deze cookies worden gebruikt om meer te leren over het gedrag van bezoekers van onze website en onze website daar optimaal op af te stemmen.

Deze cookies:

  • Maken een verbetering van de gebruikservaring mogelijk

Marketing cookies

Marketing cookies helpen ons gegevens te gebruiken om op maat gemaakte aanbiedingen te kunnen tonen en om aanbiedingen en diensten op externe websites te tonen.

Deze cookies:

  • Leveren advertenties die bij je interesses passen
  • Bieden individuele en op maat gemaakte aanbiedingen aan om je de best mogelijke service te kunnen bieden
  • Maken levering van individuele aanbiedingen en diensten mogelijk, indien je reeds een van onze klanten bent gebeurt dit door de gegevens van je browsergeschiedenis te koppelen aan je klantgegevens
  • Maken uitwisseling van gegevens met bedrijven in de e.on groep mogelijk
  • Maken het mogelijk, om indien nodig rechtstreeks verbinding te maken met je sociale media-account
  • Maken het je mogelijk websites te delen op sociale media
  • Maken het je mogelijk opmerkingen te plaatsen