VERHUISSTRESS? DAAR DOEN WIJ NIET AAN MEE.

Verhuizen in 1, 2, 3! … Ja, het kan ook makkelijk

  • Vul het energieovernamedocument in

    Vul een energieovernamedocument in. Bezorg ons een kopie ten laatste 7 dagen na je werkelijke verhuisdatum. Dat kan eenvoudig online.

  • energie stopt op je oude adres

    Wij zorgen ervoor dat onze energielevering stopt op je oude adres. Enkele weken na je verhuisdatum ontvang je voor dat oude adres de je slotfactuur.

  • Je energiecontract en klantvoordelen verhuizen gewoon mee.

    Natuurlijk regelen we ook de energielevering op je nieuwe adres. Je energiecontract en klantvoordelen verhuizen gewoon mee.

energieovernamedocument

Download hier je energieovernamedocument

Het document laat ons toe jouw verhuis vlot te regelen. En (!) het geldt als bewijs moest er nadien een meningsverschil zijn met de vorige bewoner over de meterstanden.

Wanneer vul je een energieovernamedocument in?

  1. Bij het verlaten van je oude woonst (als het energiecontract daar op jouw naam stond), samen met de nieuwe bewoner.
  2. Op het moment dat je de sleutels ontvangt van je nieuwe adres, samen met de vorige bewoner.

Het is belangrijk dat zowel jij als de vorige/nieuwe bewoner een origineel exemplaar bijhoudt.

Binnen de week na het invullen bezorg je ons een kopie. Dan maken wij je slotfactuur op voor je oude adres en regelen we met plezier je energielevering in je nieuwe woonst.

 

Meer info over de gegevens die je precies invult, vind je bij onze FAQ.

verhuisgids

Verhuizen met Essent kost minder energie

Laat je leiden door onze praktische verhuisgids

Verhuizen, hoe begin je eraan? Download gratis onze verhuisgids inclusief handige checklist en ontdek stap voor stap hoe een verhuis ook vlot kan gaan.

Niet elke verhuis is dezelfde …

Verhuis je naar een nieuwbouwwoning?
Proficiat! Dat is een hele stap. Laat het ons weten zodra je van je distributienetbeheerder de EAN-code(s) van je gas- en/of elektriciteitsmeter ontvangt. Lees meer.

 

Wat na een echtscheiding?
Soms is verhuizen de enige optie. Behoud jij het bestaande energiecontract, laat ons dan gewoon weten dat je verhuist. Heb je een nieuw energiecontract nodig, neem dan contact met ons op via 02 302 20 00 of doe het snel zelf online.

 

Je verhuist en het pand blijft leegstaan
Als eigenaar van een leegstaande woning, blijf jij de voorschotfacturen ontvangen. Vraag aan onze klantendienst om je voorschotbedrag aan te passen naar € 10/mnd voor elektriciteit en € 20/mnd voor gas.

Veelgestelde vragen

Verhuis doorgeven

  • Alles begint bij een correct ingevuld energieovernamedocument! Toch wat betreft je energieaansluiting als je verhuist. Het document laat ons toe jouw verhuis vlot te regelen. En(!) het geldt als bewijs moest er na je verhuis een meningsverschil zijn met de vorige bewoner over de meterstanden.

     

     

    Wanneer vul ik het energieovernamedocument in?

     

    1) Bij het verlaten van je oude woonst (als het energiecontract daar op jouw naam stond), samen met de nieuwe bewoner.
    2) Op het moment dat je de sleutels ontvangt van je nieuwe adres, samen met de vorige bewoner.

    Het is belangrijk dat je per adres twee exemplaren invult en ondertekent, en dat zowel jij als de vorige/nieuwe bewoner een origineel exemplaar bijhoudt.

     

    Welke gegevens vul ik in?

     

    • Verhuisdatum (= datum overname)
    • Adres
    • De EAN-code(s) van de energiemeter(s)
    • Metertype
    • Meternummer(s)
    • Meterstand(en)
    • Persoonsgegevens
    • Twee handtekeningen

     

    Hoe geef ik mijn verhuis door aan Essent?

     

    Binnen de 7 dagen na het invullen van het energieovernamedocument bezorg je ons een kopie van dat document. Dat kan eenvoudig via ons online verhuisformulier.

    Wij regelen met plezier je energielevering in je nieuwe woonst en maken op basis van de ingevulde gegevens je slotfactuur op voor je oude adres.

    Waar vind ik het energieovernamedocument?

    Je kan het energieovernamedocument hier downloaden.

     

    Heb je zonnepanelen of een andere productie-installatie voor hernieuwbare energie? Gebruik dan dit specifieke energieovernamedocument.

  • Ieder leveringspunt voor gas of elektriciteit heeft een unieke combinatie van 18 cijfers. Dat is de EAN-code. Die code begint steeds met het cijfer 54.

     

    Je vindt de EAN-code terug op al je energiefacturen. Je kan de code ook steeds bij je distributienetbeheerder opvragen.

     

    Factuur waar vind ik mijn EAN code

  • Verhuis je definitief naar het buitenland en moet je Belgische energiecontract stopgezet worden, geef je verhuis dan online door via Mijn Essent.

     

    Wat je ook kan doen is ons een volledig ingevuld energieovernamedocument opsturen, ten laatste 7 dagen na je werkelijke verhuisdatum. Dat kan eenvoudig via ons contactformulier.

     

    Of bel ons op 02 302 20 00, van maandag t.e.m. vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur.

     

    Wij zorgen ervoor dat je energielevering op je oude adres eindigt wanneer jij dat wilt. Je ontvangt dan van ons slotfactuur.

  • Als je verhuist, geef je je meterstanden door via het energieovernamedocument. Alle info daarover vind je hier.

    We hebben jouw meterstanden nodig om je slotfactuur op te maken voor je oude adres. Als we geen (correcte) meterstanden hebben, dan baseren we ons voor je slotfactuur op een geschat verbruik dat je distributienetbeheerder aan ons doorgeeft.

  • Als je nog geen gegevens hebt van de nieuwe eigenaar/huurder van de woonst die je verlaat, vragen we je toch te proberen om die te achterhalen. Daarmee kunnen wij snel en efficiënt jouw verhuis in orde brengen.

  • Als je verhuist, vul je een energieovernamedocument in en daarvan bezorg je ons een kopie ten laatste 7 dagen na je werkelijke verhuisdatum. Dat kan eenvoudig via ons online contactformulier. Het ingevulde document laat ons toe jouw verhuis vlot te regelen.

  • Nog geen klant? Geen probleem. Kies het tarief dat best bij jou past en wij zorgen voor de rest.

  • Je kan zelf eenvoudig online je verhuis doorgeven via Mijn Essent.

     

    Wat je ook kan doen is ons een volledig ingevuld energieovernamedocument opsturen, ten laatste 7 dagen na je werkelijke verhuisdatum via ons contactformulier. Of bel ons op 02 302 20 00, van maandag t.e.m. vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur.

     

    Wij zorgen ervoor dat je energielevering op je oude adres eindigt wanneer jij dat wilt. Je ontvangt dan van ons slotfactuur.

  •  

    Ga je samenwonen in een nieuwe woning?

     

    Heeft een van jullie een energiecontract met Essent?
    Laat ons dan weten dat je gaat verhuizen. Wij zorgen ervoor dat de energielevering op je oude adres wordt stopgezet en regelen met plezier de levering op je nieuwe adres !

    Wil je een nieuw energiecontract afsluiten?
    Neem gerust contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

     

     

    Trekt één van jullie bij de ander in?

     

    Dan loopt het energiecontract op dat adres normaal gezien gewoon verder.

    Heeft degene die verhuist een energiecontract met Essent en wil je dat opzeggen? Laat ons dan even weten dat je verhuist. Dat doe je zelf eenvoudig online via Mijn Essent, via ons contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00.

    Wil je samen een nieuw energiecontract afsluiten?
    Neem gerust contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

  • Wil je dat je huurders een energiecontract hebben op hun eigen naam, zeg hen dan dat ze zelf een contract kunnen afsluiten bij een energieleverancier naar keuze.

     

    Stond het contract eerst op jouw naam?

     

    Als je Essent-klant bent, neem je best contact op met onze klantendienst om het energiecontract stop te zetten. Dat kan eenvoudig online via Mijn Essent, via ons contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Wij zorgen ervoor dat je energielevering op je oude adres eindigt wanneer jij dat wilt. Je ontvangt dan van ons slotfactuur.

     

    Gaat er een huurder weg en komt er iemand anders wonen?

     

    Gebruik dan een energieovernamedocument om de juiste meterstanden te noteren op het moment van de verhuis.

    De oude huurder contacteert zijn energieleverancier om de verhuis uit te voeren en de nieuwe huurder tekent een nieuw energiecontract bij een leverancier naar keuze.

     

    Is er een periode dat je woning leegstaat?

     

    Sluit dan best tijdelijk een energiecontract af op jouw naam, om te voorkomen dat de distributienetbeheerder de meters afsluit. Lees meer over leegstand.

    Om met Essent een contract af te sluiten, neem je contact op met onze klantendienst. Dat kan via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

  • Nieuwe woonst

  • Wanneer je verhuist kan je nieuwe voorschotbedrag op twee manieren worden vastgelegd:

     

    1. We vragen aan je distributienetbeheerder de verbruiksgeschiedenis van de aansluiting in je nieuwe woonst op en baseren het nieuwe bedrag daarop.
    2. Je geeft zelf een gewenst voorschotbedrag door via Mijn Essent. Let er wel op dat je bij een te laag voorschotbedrag zal moeten bijbetalen op je afrekeningsfactuur. Bij een te hoog voorschotbedrag krijg je een tegoed terug bij je afrekeningsfactuur.

     

    Wij helpen je met plezier je verhuis regelen. Lees hier hoe we dat doen.

  • Dat is geen probleem! Wanneer je effectief verhuisd bent, laat je ons dat binnen de 7 dagen weten. Lees hier hoe je dat doet. Dan sluiten wij je energiecontract op je oude adres af en verbruik je nog maar op één adres.

     

    Let op:

    Als je ons eerder doorgaf dat je een leegstaande woning bezit, dan hebben wij op dat moment jouw voorschotbedrag verlaagd naar het minimale tarief. Dat bedrag pas je best opnieuw aan wanneer je effectief verhuist.

  • Facturatie

  • Wanneer je verhuist, maken we een slotfactuur op voor de woonst die je verlaat. Je contract blijft gewoon doorlopen op je nieuwe adres, dus je geniet dezelfde voordelen als in je vorige woonst.

     

    Dit is wat je moet doen wanneer je verhuist:

     

    1. Je vult het energieovernamedocument in en stuurt het naar ons op. Via dit document geef je ook de laatste meterstanden door waarop we je slotfactuur baseren.
    2. Binnen 45 kalenderdagen nadat we je meterstanden ontvangen, krijg je een slotfactuur voor het adres dat je verlaat.

     

    Ontvang je in de periode waarin je verhuist nog een tussentijdse factuur voor het adres dat je verlaat/verliet, dan brengen we die samen met je andere tussentijdse facturen in mindering van je slotfactuur.

  • Wanneer je verhuist kan je nieuwe voorschotbedrag op twee manieren worden vastgelegd:

     

    1. We vragen aan je distributienetbeheerder de verbruiksgeschiedenis van de aansluiting in je nieuwe woonst op en baseren het nieuwe bedrag daarop.
    2. Je geeft zelf een gewenst voorschotbedrag door via Mijn Essent. Let er wel op dat je bij een te laag voorschotbedrag zal moeten bijbetalen op je afrekeningsfactuur. Bij een te hoog voorschotbedrag krijg je een tegoed terug bij je afrekeningsfactuur.

     

    Wij helpen je met plezier je verhuis regelen. Lees hier hoe we dat doen.

  • Wanneer je een leegstaande woning hebt, blijf je tussentijdse facturen ontvangen. We passen je voorschotbedrag aan naar € 10 per maand voor elektriciteit en € 20 per maand voor gas. Je ontvangt driemaandelijks een tussentijdse factuur.

     

    Om te melden dat je een leegstaande woning hebt, neem je best contact op met onze klantendienst via 02 302 20 00 of via ons online contactformulier. Wanneer de woning niet meer leegstaat, neem je best opnieuw contact op met de klantendienst. Dan passen wij je voorschotbedrag opnieuw aan om verrassingen te voorkomen bij je afrekeningsfactuur.

  • Nieuwe aansluiting

  • Is je energiemeter correct geïnstalleerd, maar kan je nog geen gas of elektriciteit afnemen? Dan is de meter wellicht afgesloten.

     

    Uit een gesloten meter kan je geen energie afnemen. De toegang is geblokkeerd door je distributienetbeheerder. 

     

    Om gas of elektriciteit te kunnen gebruiken, heb je een open meter nodig.

     

    Wil je Essent-klant worden, geef dan bij je inschrijving aan dat je meter nog gesloten is. Als je net bij ons een energiecontract afsloot zonder het te vermelden, dan laat je ons best zo snel mogelijk weten dat je meter afgesloten is. Wij nemen contact op met jouw distributienetbeheerder om de meter te laten openen. Je zal daarvoor bij die distributienetbeheerder een afspraak moeten maken, maar wij laten je weten vanaf wanneer dat kan.

  • Analoog of digitaal

     

    Een analoge energiemeter (ouder type) heeft een teller waarop cijfers vooruit draaien op momenten dat je energie verbruikt. Wanneer je zelf stroom produceert, met zonnepanelen bijvoorbeeld, zie je de teller terugdraaien (behalve als je op dat moment meer verbruikt dan je produceert).

     

    Een digitale meter meet je elektriciteits- of aardgasverbruik, maar beschikt in plaats van een draaiteller over een elektronische display en communicatietechnologie waarmee hij gegevens kan ontvangen en verzenden (van en naar je distributienetbeheerder). De digitale meter registreert hoeveel stroom je afneemt, maar ook hoeveel je in het net injecteert als je zelf produceert.

     

    Elektriciteitsmeters

     

    Er bestaan drie types elektriciteitsmeter: 

     

    • De enkelvoudige meter heeft maar één stand voor zowel dag- als nachtverbruik. Met deze meter kan je geen (lager) nachttarief genieten.
    • De tweevoudige meter schakelt 's avonds over op nachttarief en verandert 's ochtends terug naar dagtarief.
    • De exclusief nachtmeter staat los van je hoofdmeter en wordt gebruikt voor toestellen die enkel 's nachts energie verbruiken (zoals sommige verwarmingstoestellen of boilers).

     

    Gasmeters

     

    Voor aardgas bestaat er geen apart dag- en nachttarief. Er is dus ook maar 1 type aardgasmeter.

  • Als je jouw elektriciteitsverbruik wil opdelen in een dag- en een (lager) nachttarief, dan heb je een tweevoudige meter nodig. Die schakelt vanaf 21 of 22 uur over op nachttarief en verandert tussen 6 en 7 uur 's ochtends terug naar dagtarief. Het exacte tijdstip waarop het nachttarief inschakelt en stopt, hangt af van je woonplaats. 

     

    Wil je een tweevoudige elektriciteitsmeter laten installeren, neem dan contact op met je distributienetbeheerder.

    Heb je een enkelvoudige meter, dan kan je geen onderscheid maken tussen dag en nacht en kan je geen nachttarief krijgen.

    Voor gas bestaat er geen apart dag- en nachttarief.

  • Heb je een energiemeter, maar kan je nog geen gas of elektriciteit afnemen? Dan is je meter waarschijnlijk gesloten.

     

    Als je net bij ons een energiecontract afsloot, laat dan even weten dat je meter afgesloten is. Wij nemen contact op met jouw distributienetbeheerder om de meter te laten openen.

     

    Hoe weet ik of mijn energiemeter open of gesloten is?

  • Wanneer je een nieuwe energiemeter wil laten installeren, dan neem je best contact op met je distributienetbeheerder.

     

    Wil je weten welke energiemeters je kan installeren, dan vind je hier een overzicht van al je opties.

  • Ik wil weten wie mijn distributienetbeheerder is

     

    Weet je niet wie jouw distributienetbeheerder is? Dan kan je dat opzoeken op de website van VREG (voor Vlaanderen) of CWaPE (voor Wallonië).

     

    Wat doet mijn distributienetbeheerder?

     

    Een distributienetbeheerder zorgt ervoor dat de energie vanuit een verdeelcentrale naar jouw thuis wordt gevoerd. Hij onderhoudt en ontwikkelt het energienetwerk in jouw omgeving en plaatst de meters die jouw verbruik meten. Je distributienetbeheerder neemt ook jaarlijks de meterstanden op in jouw woonst, of vraagt je de meterstanden door te geven zodat hij je verbruik kan berekenen.

     

    Heb je vragen over je meterstanden, je aansluiting(en), of een elektriciteitsstoring, dan neem je best contact op met je distributienetbeheerder.

  • Wat is een digitale meter?

     

    • De digitale meter meet je elektriciteits- of aardgasverbruik, maar beschikt in plaats van een draaiteller over een elektronische display en communicatietechnologie waarmee hij gegevens kan ontvangen en verzenden.
    • De digitale meter registreert hoeveel stroom je afneemt, maar ook hoeveel je in het net injecteert als je zelf produceert met bv. zonnepanelen.

     

    Wat zijn de voordelen van een digitale meter?

     

    • Meteropnames bij je thuis zijn niet meer nodig. Je digitale meter stuurt je meterstanden automatisch door naar je distributienetbeheerder.
    • Je krijgt een beter zicht op je dagelijkse energieverbruik. Zo helpt de digitale meter je om energie te besparen.
    • De distributienetbeheerder kan dankzij de digitale meter een betere inschatting maken van de belasting op het elektriciteitsnet.
    • Je kan extra diensten koppelen aan de digitale meter, zoals slimme toepassingen aangeboden door je energieleverancier.
    • Het overschakelen van tarief wordt een stuk eenvoudiger, en het afsluiten of opnieuw aansluiten op het netwerk kan vanop afstand gebeuren.

     

    Wanneer krijg ik een digitale elektriciteitsmeter?

     

    • In Vlaanderen krijgt elke woning tegen 2029 een digitale elektriciteitsmeter. Lees meer hierover in een aparte FAQ.
    • In Brussel wordt de digitale meter pas later ingevoerd.
    • Ook in Wallonië zijn de afspraken anders. Daar worden digitale meters eerst geplaatst bij gezinnen met een budgetmeter. Lees meer hier.

     

    Ik heb zonnepanelen. Wat betekent de digitale meter voor mij?

     

    Het antwoord verschilt naargelang je in Vlaanderen of in Wallonië woont. Je vindt meer uitleg bij de FAQ over zonnepanelen.

  • Tegen 2029 krijgt elke woning in Vlaanderen een digitale elektriciteitsmeter.
    In Wallonië en Brussel zijn de afspraken anders.

     

    Wat is een digitale elektriciteitsmeter en wat zijn de voordelen?

     

    We beantwoorden deze vraag uitgebreid in een aparte FAQ. Klik hier om ons antwoord te lezen.

     

    Wanneer krijg ik een digitale meter?

     

    In 2019 startte distributienetbeheerder Fluvius met de installatie van digitale meters bij Vlaamse gezinnen.

     

    De uitrol gebeurt in fasen: straat per straat, wijk per wijk en gemeente per gemeente. Of je zonnepanelen hebt of niet, dat maakt niet (meer) uit. Iedereen in jouw buurt komt tegelijk aan bod.

     

    Wie wel voorrang krijgt:

    • Nieuwbouwwoningen en grondige renovaties (die krijgen vanaf nu automatisch een digitale meter)
    • Gezinnen met een budgetmeter
    • Enkele gemeenten waar een proefproject loopt
    • Defecte meters die moeten vervangen worden

     

    Ontdek op de website van Fluvius wanneer jij een digitale meter krijgt. Als het bijna jouw beurt is, word je persoonlijk verwittigd.

     

    Hoeveel kost een digitale meter?

     

    • De plaatsing van de meter is in de meeste gevallen gratis. Wie bouwt, renoveert of een vervroegde plaatsing aanvraagt, betaalt wel zelf de installatiekosten.
    • De totale kosten van de uitrol worden vanaf het begin gespreid over alle gebruikers, via de energiefactuur. Dus ook als je pas over enkele jaren een digitale meter krijgt, betaal je meteen mee. Volgens Fluvius gaat het over 15 euro per jaar voor de elektriciteitsmeter en 12 euro per jaar voor de gasmeter.

     

    Lees meer op de blog van Essent

     

  • In Wallonië worden digitale meters eerst geplaatst bij gezinnen met een budgetmeter. Waalse energieklanten met een budgetmeter krijgen voor eind 2021 een digitale meter, geplaatst door de distributienetbeheerder.

     

    De digitale budgetmeter zal werken met een oplaadfunctie. De distributienetbeheerder kan die functie activeren en deactiveren vanop afstand. Opladen of je saldo checken doe je eenvoudig via een online portaal.

     

    In Vlaanderen en Brussel zijn de afspraken over digitale meters anders.

     

    Wat is een digitale elektriciteitsmeter en wat zijn de voordelen?

     

    We beantwoorden deze vraag uitgebreid in een aparte FAQ. Klik hier om ons antwoord te lezen.

     

    Wanneer krijg ik een digitale meter?

     

    Distributienetbeheerders Ores en Résa voorzien de plaatsing van digitale budgetmeters vanaf 25/11/2020. Arewal volgt in de loop van 2021.

     

    Er zijn vier mogelijke scenario's:

    • Je hebt al een digitale meter met geactiveerde oplaadfunctie. Alles blijft zoals het is.
    • Je hebt vandaag nog een analoge budgetmeter (met een draaiteller). De distributienetbeheerder zal je laten weten wanneer ze een digitale meter met geactiveerde oplaadfunctie komen installeren. Een eventueel resterend saldo zetten zij dan over op je nieuwe budgetmeter.
    • Je hebt vandaag nog een gewone elektriciteitsmeter. Als de distributienetbeheerder een budgetmeter moet komen plaatsen, dan zal dat meteen een digitale meter met geactiveerde oplaadfunctie zijn.
    • Je hebt al een digitale meter, maar zonder geactiveerde oplaadfunctie. Indien nodig, dan activeert de distributienetbeheerder de oplaadfunctie, eenvoudig vanop afstand.

     

    Check de website van jouw distributienetbeheerder als je meer informatie wilt over de installatie en het gebruik van de nieuwe meter.

  • Meestal regelt de projectontwikkelaar of aannemer van een nieuwbouw de nutsvoorzieningen, zoals water, gas en elektriciteit. Zij zorgen er dus voor dat jouw nieuwe woning aangesloten wordt op het elektriciteits- en aardgasnetwerk.

     

    Wat je zelf moet doen, is een energieleverancier kiezen en een contract afsluiten. Dat kan zodra je van je distributienetbeheerder de EAN-code(s) van je nieuwe gas- en/of elektriciteitsmeter ontvangt. De installatie van die nieuwe energiemeters regel je ook met je distributienetbeheerder.

     

    Zolang je meter gesloten is, kan je geen energie afnemen. Let erop dat je energiecontract in orde is vóor je distributienetbeheerder langskomt om de meters te openen. Zonder contract kan je geen energie verbruiken.

     

    Ben je al klant bij Essent?

     

    Prima. Zodra je van je distributienetbeheerder de EAN-code(s) van je energiemeter(s) ontvangt, laat je ons dat gewoon weten. Wij zorgen ervoor dat de energielevering op je oude adres wordt stopgezet en regelen met plezier de levering op je nieuwe adres! Je energiecontract loopt gewoon verder onder dezelfde voorwaarden als in je vorige woonst.

     

    Wil je met Essent een nieuw energiecontract afsluiten?

     

    Neem gerust contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

  • Mijn contract

  • Staat het energiecontract op naam van de persoon die op het adres blijft wonen, dan hoef je geen actie te ondernemen. Het contract en de energielevering lopen gewoon door.

     

    Als het energiecontract op een nieuwe naam moet komen (d.i. als het energiecontract niet op de naam stond van de persoon die op het adres blijft wonen), dan wordt er best een nieuw contract afgesloten. Neem daarvoor contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

     

    Moet je verhuizen en heb je een nieuw energiecontract nodig, neem dan contact met ons op via 02 302 20 00 of sluit zelf online een contract af op www.essent.be.

  • Het spijt ons dit te moeten vernemen. Onze oprechte deelneming.


    Staat het energiecontract op naam van de overledene? Dan neem je best contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00 (van maandag tot vrijdag tussen 8 en 18 uur, uitgezonderd feestdagen).

     

    Onze medewerkers helpen je graag verder.

  •  

    Ga je samenwonen in een nieuwe woning?

     

    Heeft een van jullie een energiecontract met Essent?
    Laat ons dan weten dat je gaat verhuizen. Wij zorgen ervoor dat de energielevering op je oude adres wordt stopgezet en regelen met plezier de levering op je nieuwe adres !

    Wil je een nieuw energiecontract afsluiten?
    Neem gerust contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

     

     

    Trekt één van jullie bij de ander in?

     

    Dan loopt het energiecontract op dat adres normaal gezien gewoon verder.

    Heeft degene die verhuist een energiecontract met Essent en wil je dat opzeggen? Laat ons dan even weten dat je verhuist. Dat doe je zelf eenvoudig online via Mijn Essent, via ons contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00.

    Wil je samen een nieuw energiecontract afsluiten?
    Neem gerust contact op met onze klantendienst, via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

  • Wil je dat je huurders een energiecontract hebben op hun eigen naam, zeg hen dan dat ze zelf een contract kunnen afsluiten bij een energieleverancier naar keuze.

     

    Stond het contract eerst op jouw naam?

     

    Als je Essent-klant bent, neem je best contact op met onze klantendienst om het energiecontract stop te zetten. Dat kan eenvoudig online via Mijn Essent, via ons contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Wij zorgen ervoor dat je energielevering op je oude adres eindigt wanneer jij dat wilt. Je ontvangt dan van ons slotfactuur.

     

    Gaat er een huurder weg en komt er iemand anders wonen?

     

    Gebruik dan een energieovernamedocument om de juiste meterstanden te noteren op het moment van de verhuis.

    De oude huurder contacteert zijn energieleverancier om de verhuis uit te voeren en de nieuwe huurder tekent een nieuw energiecontract bij een leverancier naar keuze.

     

    Is er een periode dat je woning leegstaat?

     

    Sluit dan best tijdelijk een energiecontract af op jouw naam, om te voorkomen dat de distributienetbeheerder de meters afsluit. Lees meer over leegstand.

    Om met Essent een contract af te sluiten, neem je contact op met onze klantendienst. Dat kan via het online contactformulier of telefonisch op 02 302 20 00. Of doe het snel zelf via www.essent.be.

  • Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels.

    Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘akkoord en sluiten’. Wil je graag meer informatie of je toestemming instellen per soort cookies? Klik dan op ‘voorkeuren beheren’.
    Voorkeuren beheren

    Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en pixels

    Wij maken een onderscheid tussen functionele, analytische en marketing cookies. Ben je bekend met cookies en pixels en accepteer je het gebruik ervan? Klik dan op ‘alles aanvaarden’. Wil je graag meer informatie over cookies? Lees dan hier meer over cookies en pixels.
    Functionele cookies

    De functionele cookies zorgen voor de goede werking van onze website. Deze kan je niet uitschakelen.

    Deze cookies:

    • Zijn nodig voor de technisch correcte werking van de website
    • Slaan de voortgang van je bestelling op, zo voorkomen we dat dezelfde gegevens steeds opnieuw moeten worden ingevuld
    • Verzekeren de stabiliteit van de website
    • Slaan je log-in gegevens op
    • Monitoren de snelheid van de website
    • Zijn vereist om onze serviceproviders correct te verlonen

    Analytische cookies

    De analytische cookies worden gebruikt voor statistische en analytische doeleinden. Deze cookies worden gebruikt om meer te leren over het gedrag van bezoekers van onze website en onze website daar optimaal op af te stemmen.

    Deze cookies:

    • Maken een verbetering van de gebruikservaring mogelijk

    Marketing cookies

    Marketing cookies helpen ons gegevens te gebruiken om op maat gemaakte aanbiedingen te kunnen tonen en om aanbiedingen en diensten op externe websites te tonen.

    Deze cookies:

    • Leveren advertenties die bij je interesses passen
    • Bieden individuele en op maat gemaakte aanbiedingen aan om je de best mogelijke service te kunnen bieden
    • Maken levering van individuele aanbiedingen en diensten mogelijk, indien je reeds een van onze klanten bent gebeurt dit door de gegevens van je browsergeschiedenis te koppelen aan je klantgegevens
    • Maken uitwisseling van gegevens met bedrijven in de e.on groep mogelijk
    • Maken het mogelijk, om indien nodig rechtstreeks verbinding te maken met je sociale media-account
    • Maken het je mogelijk websites te delen op sociale media
    • Maken het je mogelijk opmerkingen te plaatsen