We garanderen jouw energielevering

Iedereen blijft best zoveel mogelijk binnen. Sociale contacten staan op een laag pitje. Wij zorgen voor het nodige comfort bij je thuis. Voldoende licht en warmte, zodat thuisblijven misschien iets makkelijker wordt.

Onze medewerkers blijven flexibel werken

We leggen graag de nodige aandacht op ieders persoonlijke situatie. Zo hebben onze medewerkers vanaf 25 mei de keuze om, in veilige omstandigheden, op kantoor te werken of van thuis uit. Essent neemt alle mogelijke veiligheidsmaatregelen op kantoor, zodat iedereen in een veilige omgeving kan werken.

Actieve klantendienst

Op onze klantendienst verandert er weinig. Net als anders zijn we er voor jou via telefoon (02 302 20 00), chat, Facebook of e-mail, van maandag tot vrijdag tussen 8 en 18 uur.

Zit je met vragen over jouw energie of je energiefactuur?

Wil je weten of je een beroep kan doen op tussenkomst van de overheid? Wordt het eventueel lastig om je facturen te betalen? Onderaan deze pagina vind je alvast heel wat antwoorden op veelgestelde vragen. We passen deze FAQ regelmatig aan met nieuwe informatie.

Wat kan je ondertussen zelf doen?

  • Via Mijn Essent regel je eenvoudig zelf je energiezaken. Je kan er een overzicht van je facturen vinden of je betalingswijze aanpassen. Of je kiest bij ‘Mijn facturen’ voor facturen via e-mail. Dat is vandaag de snelste manier.
  • Als je wil weten of jouw energietarief nog altijd goed bij jouw leven past, vraag je persoonlijke tariefcheck aan. We zoeken het samen (telefonisch) voor je uit.

Nieuwe klant?

Wil je klant worden of als bestaande klant intekenen op een ander product? Het kan gewoon zoals anders, online of telefonisch via 02 302 20 00. De deur-aan-deurverkoop is wel stilgelegd, dat spreekt voor zich.

Lees hier onze antwoorden op veelgestelde vragen

We passen deze FAQ regelmatig aan met nieuwe info.
Heb je toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Onze collega’s helpen je graag verder.

Covid-19

  • Ondervind je betalingsmoeilijkheden door deze coronacrisis? Neem zeker contact met ons op, dan zoeken we samen naar een gepaste oplossing (een afbetalingsplan, uitstel van betaling, …).

  • Tijdelijk werklozen door de coronacrisis krijgen een maand water-, gas- en elektriciteitsfactuur vergoed door de Vlaamse overheid. Dat geldt voor elke werknemer die in het Vlaamse Gewest woont of werkt en sinds 20/03/2020 minimum 1 dag tijdelijk werkloos is wegens COVID-19.

    Het bedrag werd vastgelegd op 202,68 euro per tijdelijk werkloze (30,77 euro voor water, 95,05 euro voor aardgas en 76,86 euro voor elektriciteit) en is voor iedereen hetzelfde.

    Het is wel belangrijk dat je de energiefacturen die je ondertussen krijgt, net als anders betaalt tegen de vervaldatum die je op de factuur vindt. Ondervind je betalingsmoeilijkheden? Neem zeker contact met ons op.

    Hoe gebeurt de uitbetaling van de vergoeding?
    Voor wie in Vlaanderen woont én in België werkt, gebeurt de betaling automatisch. Je hoeft er zelf niets voor te doen.

    Woon je in Vlaanderen, werk je in het buitenland en ben je ook daar tijdelijk werkloos? Of werk je in Vlaanderen, maar woon je in een EU-lidstaat, EER of Zwitserland? In die gevallen moet je de vergoeding zelf online aanvragen. Meer info over deze uitzonderingen vind je op de website van de Vlaamse overheid.

    Wanneer gebeurt de uitbetaling?
    De tegemoetkoming wordt zo snel mogelijk door het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse overheid op je rekening gestort.

    De Vlaamse overheid werkt voor de uitbetaling samen met de RVA (Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening). De RVA en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid bezorgen aan de Vlaamse overheid de nodige gegevens van alle personen die tijdelijk werkloos zijn wegens COVID-19. Zodra ze over die gegevens beschikt, heeft de Vlaamse administratie ongeveer 14 dagen nodig om tot uitbetaling van de premie over te gaan. De datum van de uitbetaling hangt dus af van de aanlevering van de nodige gegevens.

    Meer info?
    Alle details over de uitbetaling of voor wie precies deze regeling geldt vind je op de website van de Vlaamse overheid.

  • Is je inkomen verminderd door de COVID-19-crisis, of heb je sowieso een laag inkomen en kan je daardoor je facturen niet betalen, dan heb je recht op het statuut van tijdelijk beschermde klant

     

    Wanneer kom ik hiervoor in aanmerking?


    Je hebt recht op het statuut van tijdelijk beschermde klant:

    • Als je als gevolg van de coronacrisis tijdelijk werkloos bent gedurende minstens 14 dagen.
    • Als je als zelfstandige recht hebt op het COVID-19 stelsel technische werkloosheid.
    • Als je een verhoogde tussenkomst krijgt van je ziekenfonds.
    • Als je een OCMW-attest hebt.

     

    Hoe vraag ik het tijdelijk statuut aan?

     

    Om het statuut van tijdelijk beschermde klant te krijgen, is het belangrijk dat jij zelf vóór 31 maart 2021 aan je distributienetbeheerder de volgende drie gegevens schriftelijk verstrekt:

    1. Naam, voornaam, postadres of e-mailadres van de aanvrager.

    2. Een kopie van de betalingsherinnering die wij jou stuurden.

    3. Een attest van een organisatie waaruit blijkt dat jij, of een lid van jouw huishouden*, in een van de volgende situaties verkeert:

    o Je bent tijdelijk werkloos door overmacht (attest van de organisatie die je uitkering betaalt).

    o Als zelfstandige deed of doe je een beroep op het crisis-overbruggingsrecht (attest van de organisatie die je uitkering betaalt).

    o Je bent erkend als volledig werkloze met een uitkering (attest van de organisatie die je uitkering betaalt).

    o Je hebt een BIM-statuut (attest van je ziekenfonds).

     

    Je kan het statuut van tijdelijk beschermde klant ook aanvragen via het OCMW (CPAS) of een erkend ‘Centre de Service Social’ (CSS). Aarzel niet om contact met hen op te nemen.

     

    * Als de aanvrager niet de persoon is die op het attest wordt genoemd, moet je ook een attest van gezinssamenstelling meesturen.

     

    Wat betekent het statuut van tijdelijk beschermde klant concreet voor mij?

     

    Als je distributienetbeheerder zijn akkoord geeft voor de bescherming, neemt hij onze energielevering tijdelijk over. Van ons krijg je dan een slotfactuur.

     

    Bij je netbeheerder geniet je dan gedurende 12 maanden het sociaal tarief voor elektriciteit en gas. Dat is een voordeliger tarief.

     

    Wanneer eindigt mijn tijdelijk statuut?

     

    3 maanden voor het einde laat je distributienetbeheerder aan jou weten dat wij je energielevering opnieuw zullen overnemen. Als de 12 maanden voorbij zijn, word je terug klant bij ons met hetzelfde product en hetzelfde tarief dat je had vóór de overname door je distributienetbeheerder. We sturen je daarover zeker nog een brief.

  • Jouw distributienetbeheerder is verantwoordelijkheid voor de meteropname. Volgens de aanbevelingen van de overheid zullen meteropnemers voorlopig geen huis-aan-huisbezoeken doen. Om te weten hoe je zelf je meterstanden kan doorgeven, kijk je best op de website van je distributienetbeheerder.

    Voor Vlaanderen: Fluvius
    Voor Wallonië: Resa of Ores

    Als we jouw meterstanden met vertraging ontvangen van je distributienetbeheerder, dan zal het ook langer duren voor we je afrekeningsfactuur kunnen opmaken.

  • Budgetmeters zijn een verantwoordelijkheid van de distributienetbeheerders. Voor informatie over dit onderwerp, kijk je best op hun website.

    Voor Vlaanderen: Fluvius
    Voor Wallonië: Resa of Ores

    Woon je in Vlaanderen, heb je een budgetmeter en ben je door de coronacrisis tijdelijk werkloos? Ook al ontvang jij geen maandelijkse energiefacturen, toch heb je recht op een vergoeding van de Vlaamse overheid. Je krijgt zo snel mogelijk het bedrag van 202,68 euro op je rekening gestort.
    Meer info vind je op de website van de Vlaamse overheid.

  • We werken voor ketelonderhoud samen met meerdere partners. Voor informatie over je geplande onderhoud kan je bij de partner terecht. Momenteel plannen we ook nieuwe onderhoudsafspraken in.

  • Door de coronamaatregelen werden reeds gemaakte afspraken verzet naar een latere datum. Vanaf 11/05/2020 kunnen nieuwe afspraken ingeboekt worden voor installaties.

  • De federale regering diende inderdaad een wetsontwerp in over de uitbreiding van het sociaal tarief. Vermoedelijk gaat dit pas in vanaf februari 2021. Zodra de richtlijnen van de regering duidelijk zijn, komen we hierop terug met meer informatie.