Verhuizen, er komt wel wat bij kijken. Vind ook jij de administratieve rompslomp het minst leuk? Dan hebben we goed nieuws voor jou, in de vorm van een checklist.

 

Hieronder lees je wie er allemaal verwittigd moet worden en welke instanties je best eerst op de hoogte brengt.

Meld eerst je adreswijziging bij de gemeente

Of je nu naar een andere gemeente binnen België verhuist, of naar een andere locatie binnen jouw gemeente, je bent verplicht om binnen de acht dagen na je effectieve verhuisdatum je adreswijziging door te geven. Kort daarna komt de wijkagent bij je langs om de verhuis vast te stellen. Nadien word je officieel ingeschreven op je nieuwe adres (je adres wordt aangepast in het Rijksregister) en kan je op het gemeentehuis de identiteitskaart van al je gezinsleden laten aanpassen.

Laat je energieleverancier weten dat je verhuist!

Als je verhuist hoef jij je als Essent-klant geen zorgen te maken over je energiezaken. Stuur ons via het online contactformulier op onze website een volledig ingevuld energieovernamedocument, ten laatste zeven dagen na je verhuisdatum. Dan zorgen wij ervoor dat alles vlot verloopt. Je contract en klantvoordelen verhuizen gewoon mee.

 

Trouwens, dit is misschien het juiste moment om eens na te denken over je energietarief. Bel ons gerust voor een gratis tariefcheck via 078 79 00 97. Of laat ons weten wanneer wij jou mogen bellen. We bekijken graag met jou of we een energietarief hebben dat beter bij je past in je nieuwe woning.

 

Ben je nog geen klant bij Essent? Dan kan je natuurlijk een nieuw energiecontract afsluiten. Eenvoudig online! Bekijk ons aanbod op www.essent.be en bereken meteen je prijs.

WAT DOE JE MET JE ENERGIECONTRACT?

Verhuis je binnenkort en wil je klant blijven bij Essent? Je energiecontract verhuizen doe je in 3 stappen.

Overheidsinstanties worden automatisch verwittigd

Zodra je adres aangepast is in het Rijksregister worden heel wat overheidsinstanties automatisch op de hoogte gebracht van je verhuis. Handig. Daar hoef jij dus zelf niets voor te doen.

 

Het gaat om:

  • Overheidsinstellingen zoals de Vlaamse Belastingdienst, Kind & Gezin, het OCMW, ...
  • Sociale zekerheidsinstellingen (o.a. het RIZIV)
  • Je ziekenfonds/mutualiteit
  • Het kinderbijslagfonds
  • De kas voor jaarlijkse vakantie
  • Arbeidsongevallenverzekeraars
  • Fondsen voor bestaanszekerheid
  • Gewestelijke huisvestingsmaatschappijen

Wie informeer je best zelf over je verhuis?

  • bpost, zodat die jouw post kan doorsturen naar je nieuwe adres
  • Je waterbedrijf (surf naar AquaFlanders, AquaWal, of Vivaque voor Brussel)
  • Je telecomprovider (telefoon- en internetabonnement) en de aanbieder van je kabelabonnement (radio en tv)
  • De school van je kinderen
  • Je werkgever
  • Voor werkzoekenden: de VDAB (Vlaanderen), le Forem (Wallonië) of Actiris (Brussel) en de kas voor werkloosheidsuitkeringen
  • Voor zelfstandigen: Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), het ondernemingsloket, je sociaal secretariaat, je boekhouder
  • De vakbond
  • Je bank, je verzekeringsmaatschappij, eventuele makelaars
  • Je huisarts, je tandarts, …
  • Het centrale dierenbestand (als je een huisdier hebt met een chip)
  • De kranten, tijdschriften, … waarop je geabonneerd bent
  • De clubs en verenigingen waar je lid bent
  • De winkels waar je klantenkaarten hebt
  • Je favoriete webshops
  • ...
  • En natuurlijk ook je familie, vrienden, buren en kennissen

 

Laat iedereen op tijd weten dat je verhuist of verhuisd bent. Zo vermijd je een eventuele betalingsachterstand omdat je facturen naar het verkeerde adres werden gestuurd.