2 min
Energie Uitgelegd

Black Friday en Cyber Monday: twee topdagen, ook voor ons energieverbruik

De buitenkansjes op Black Friday en Cyber Monday doen ook in ons land de kassa's steeds harder rinkelen. De omzetten stijgen jaar na jaar, net zoals het energieverbruik op deze dagen stevig piekt. Want we shoppen massaal online en dat heeft impact op de hoeveelheid energie die hiervoor nodig is. Dat toont onderstaande Eco Infographic.

© Essent

Black Friday Weekend in België: de cijfers

Volgens cijfers van het onderzoeksbureau GfK groeide de online verkoop vorig jaar tijdens Black Friday met een spectaculaire 48,4%. De winkelverkoop ging met 26,9% de hoogte in. Daarmee is Black Friday voor bedrijven al belangrijker geworden dan de eerste week van de solden, aldus GfK. We kopen vooral kleine huishoudelijke apparaten en elektronica. Dat doen we natuurlijk omdat de aanbiedingen en kortingen ons dan om de oren vliegen. Met succes, dat weet ook Worldline dat de online betalingen verzorgt. Alleen al op Black Friday 2018 waren er in België maar liefst 8,2 miljoen elektronische betalingen.

© Essent

Hoeveel energie gebruik je eigenlijk als je surft en winkelt?

We staan vaak stil bij de megabytes die erdoor vliegen als we online zijn. Maar het is ook interessant om te weten wat dat allemaal betekent voor de hoeveelheid elektriciteit. Om je een voorbeeld te geven: één zoekopdracht op Google kost evenveel als een lamp die 17 seconden brandt. Een ander voorbeeld: Netflix liet weten dat het in 2016 ruim 40.000 megawattuur kostte om alle films te streamen. En Engelse onderzoekers berekenden dat een uurtje naar een YouTube-video kijken net zoveel kost als het verbruik van 5 zuinige koelkasten. Tel dus maar uit en je weet dat de energiemeter 'online' best wel snel kan oplopen. Zeker op Black Friday als we massaal op zoek gaan naar online koopjes.

© Essent

De ecologische impact van online bestellen

Al die online bestellingen moeten natuurlijk worden geleverd. Hier hebben we een berekening gemaakt van de CO2-uitstoot door de Black Friday-aankopen. Stel dat er dit jaar 2,8 miljoen bestellingen worden geleverd, dan betekent dat een afgelegde afstand van ruim 19 miljoen kilometer door bestelwagens en 105.000 km door vrachtwagens. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 158,1 gram/km (cijfer Europees Milieu Agentschap) voor bestelwagens en 900 gram/km voor vrachtwagens komt het leveren van de Black Friday-bestellingen zo op een totale CO2-uitstoot van 300.390 kg voor bestelwagens en 94.500 kg voor vrachtwagens.

© Essent

Wat kun je doen om CO2-uitstoot te verminderen?

Betekent dit nu allemaal dat we beter niets meer online bestellen? De milieu-impact van shoppen in een gewone winkel is volgens onderzoek zeker zo groot. Maar het is wél een goed idee om je overbodige gsm, laptop, tv of spelconsole te laten recycleren. Er zitten heel veel waardevolle grondstoffen in die hergebruikt kunnen worden zoals goud, zilver, palladium en eurodium, maar ook plastic en metaal. Zo verminder je heel concreet de CO2-uitstoot. Hop, naar het containerpark dus na je shoppingtrip tijdens het Black Friday Weekend!

 

 

Bronnen:
National Geographic
Greentripper
Smartbiz