We hoorden het al vaak: Online shoppen is sinds de start van de coronacrisis nóg populairder geworden. Uit een marktonderzoek van BeCommerce, een vzw die de Belgische e-commercesector vertegenwoordigt, blijkt dat vooral fysieke producten massaal online besteld worden. Daar zien we een stijging van 18 procent. De populairste categorie was 'huis en tuin'. De categorie ‘multimedia’ groeide met 10 procent. Logisch nu we allemaal thuis veel meer tijd doorbrengen en vaak nood hebben aan thuisentertainment.

 

In het tweede kwartaal van 2020 telde BeCommerce 7,5 miljoen online shoppers en meer dan 100.000 consumenten die e-commerce voor het eerst ontdekten. Vier op de tien consumenten winkelden ook meer online dan voordien. Het totale aantal online verkopen steeg in totaal tot 28 miljoen.

 

En dan moeten Black Friday en Cyber Monday nog komen. Adobe Analytics heeft berekend dat de verkoop op die dagen in 2020 met bijna 20 procent zal toenemen vergeleken met dezelfde periode in 2019.

Black Friday en Cyber Monday, ook in België

Black Friday is een commercieel evenement dat overgewaaid is uit de Verenigde Staten. Black Friday valt op de vrijdag na Thanksgiving (de derde donderdag van november). Cyber Monday, de maandag erop, is het online antwoord op Black Friday. Beide dagen staan in het teken van spectaculaire kortingen bij (online) retailers en worden in Amerika gezien als het begin van de kerstperiode.

 

De buitenkansjes op Black Friday en Cyber Monday doen ook in ons land de kassa's steeds harder rinkelen. De omzetten stijgen jaar na jaar, net zoals het energieverbruik op deze dagen stevig piekt. Want we shoppen massaal online en dat heeft impact op de hoeveelheid energie die hiervoor nodig is.

© Essent

Aantal online betalingen neemt massaal toe

Worldline, dat onze online betalingen verzorgt, zag dat er alleen al op Black Friday 2019 een absoluut record van 10,4 miljoen elektronische betalingen werd verwerkt. Het effect van Black Friday is merkbaar in zowel fysieke als online winkels, maar de impact is echt opvallend groot in e-commerce. Dat zal in 2020 met alle coronamaatregelen zeker niet minder zijn. In 2019 steeg het aantal e-commerce transacties op Black Friday met maar liefst 87% ten opzichte van een normale vrijdag. De zondag erna was de beste zondag van het jaar op het gebied van elektronisch betaalverkeer en ook op Cyber Monday werden er in e-commerce 39% meer elektronische transacties verwerkt dan op een doorsnee maandag. We mogen dus gerust van een ‘Black Weekend’ spreken.

© Essent

Hoeveel energie gebruik je eigenlijk als je online winkelt?

Als we online zijn, verbruiken we heel wat megabytes, maar ook elektriciteit. Enkele voorbeelden: één zoekopdracht op Google kost evenveel als een lamp die 17 seconden brandt. Als je series of films kijkt op Netflix, verbruik je per uur al snel 1 GB aan gegevens voor een download of een videostream. En Engelse onderzoekers berekenden dat een uurtje naar een YouTube-video kijken net zoveel kost als het verbruik van 5 zuinige koelkasten. Tel dus maar uit en je weet dat je energiemeter 'online' snel kan oplopen. Zeker tijdens ‘Black Weekend’, wanneer we massaal op zoek gaan naar online koopjes.

© Essent

De ecologische impact van online bestellen

Al die online bestellingen moeten natuurlijk worden geleverd. Hier hebben we een berekening gemaakt van de CO2-uitstoot door de Black Friday-aankopen. Stel dat er 2,8 miljoen bestellingen worden geleverd, dan betekent dat een afgelegde afstand van ruim 19 miljoen kilometer door bestelwagens en 105.000 km door vrachtwagens. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 158,1 gram/km (cijfer Europees Milieu Agentschap) voor bestelwagens en 900 gram/km voor vrachtwagens komt het leveren van de Black Friday-bestellingen zo op een totale CO2-uitstoot van 300.390 kg voor bestelwagens en 94.500 kg voor vrachtwagens.

Wat kun je doen om CO2-uitstoot te verminderen?

Betekent dit nu allemaal dat we beter niets meer online bestellen? De milieu-impact van shoppen in een gewone winkel is volgens onderzoek zeker zo groot. Maar het is wél een goed idee om je overbodige gsm, laptop, tv of spelconsole te laten recycleren. Er zitten heel veel waardevolle grondstoffen in die hergebruikt kunnen worden zoals goud, zilver, palladium en eurodium, maar ook plastic en metaal. Zo verminder je heel concreet de CO2-uitstoot. Hop, naar het containerpark dus na je shoppingtrip tijdens het Black Friday Weekend!

 

 

Bronnen:
National Geographic
Greentripper
Smartbiz