Thuiswerken: dat is langer slapen, genieten van je eigen koffie en vaak ook pakken efficiënter werken. Maar ook: de verwarming iets vaker aanzetten en je afwasmachine iets vaker doen draaien. Je merkt het al: wie thuiswerkt, verbruikt doorgaans iets meer energie. Dankzij deze 14 slimme tips hou je je energieverbruik als thuiswerker binnen de perken.

Ga slim om met je computer

1. Gebruik liever een laptop dan een desktop.
Een desktop of vaste computer is doorgaans krachtiger dan een laptop. Bovendien blijft de stekker daar altijd in het stopcontact zitten. Hij verbruikt daarom al snel 70% meer dan een laptop. Gemiddeld verbruikt een laptop 55 kWh per jaar (wat overeenkomt met 10 euro), en een vaste computer 200 kWh (wat overeenkomt met 40 euro). Natuurlijk is een laptop niet voor iedereen haalbaar. Grafische vormgevers maken vaak gebruik van krachtige, zware programma’s die op een laptop al eens durven crashen. Maar voor wie geen gebruik maakt van dergelijke programma’s is een laptop een prima alternatief.

2. Laat je laptop niet constant in het stopcontact zitten.
Dat is niet goed voor je batterij én het jaagt je energieverbruik onnodig de hoogte in. Probeer je laptop ook niet ‘s nachts op te laden. Na een tweetal uur is je laptop immers opgeladen. Tip: laad je laptop op aan het einde van de werkdag. Zo begin je de dag met een volle batterij. Gebruik je middagpauze om ‘m - indien nodig - nog eens op te laden.

3. Gebruik de waakstand van je laptop.
Neem je koffiepauze of is het tijd om te lunchen? Schakel je computerscherm dan uit of zet je laptop in waakstand. Zo hoef je hem minder snel weer op te laden. Vergeet je je laptop vaak dicht te klappen? Veel laptops hebben een eco-stand, waardoor het beeld iets minder fel is én hij sneller op standby overschakelt.

Geniet nu van altijd nachttarief

3 jaar lang de energieprijs van je elektriciteitsfactuur aan nachttarief, ook met een enkelvoudige meter.

Creëer een energiezuinige werkomgeving

4. Verlucht je woning voor je begint aan je werkdag.
Je bent niet alleen meteen wakker dankzij de gezonde dosis frisse lucht, je woning kan ook opgehoopt vocht afvoeren, waardoor je verwarming zijn werk beter kan doen. Warmte verspreidt zich immers minder goed in een vochtige omgeving.

5. Zet je verwarming niet té hoog.
Een te warme werkruimte zorgt niet alleen voor hogere verwarmingskosten, het is ook nog eens nefast voor je concentratievermogen. Hou het bij een comfortabele 20 graden. Of nog slimmer: gebruik een slimme thermostaat, dan kan je makkelijk instellen hoe warm je een bepaalde ruimte wilt. Op zonnige dagen kan je bovendien rekenen op het zonlicht voor een portie natuurlijke warmte. Een slimme thermostaat houdt hier ook rekening mee, waardoor je nooit onnodig verwarmt.

6. Werk wanneer er daglicht is.
Het kan al eens verleidelijk zijn om ‘s ochtends iets langer te snoozen en dat werk ‘s avonds in te halen. Probeer echter zoveel mogelijk te werken wanneer de zon schijnt. Zo hoef je het licht niet aan te steken overdag.

7. Probeer vast te houden aan je normale gewoontes.
Je verliest geen tijd aan woon-werkverkeer, dus is het verleidelijk om extra lang te douchen of eens extra te poetsen. Probeer dat echter tot een minimum te beperken. Een boek lezen of een wandeling maken is overigens ook veel ontspannender dan de zoveelste lenteschoonmaak.

8. Kies voor energiezuinige toestellen.
Ook dit is natuurlijk een langetermijnproject, maar maak van de extra vrije tijd gebruik om na te gaan hoe energiezuinig je huishoudtoestellen zijn. Investeren in een zuiniger exemplaar loont op lange termijn gegarandeerd. Hier lees je er meer over.

9. Verbruik energie op de juiste momenten.
Zeker wanneer je zonnepanelen hebt, geniet je deze dagen van een groot voordeel. Nu je thuiswerkt, heb je immers meer dan ooit de kans om de wasmachine of vaatwasmachine op te zetten wanneer de zon schijnt.

10. Trek stekkers uit van toestellen die je niet de hele tijd nodig hebt.
Denk hierbij aan de koffiemachine of de printer bijvoorbeeld. Die gebruik je maar een paar keer per dag, dus die overige uren hoeven ze niet van stroom te worden voorzien. Dergelijk sluipverbruik zorgt immers voor een overbodige energiekost.

11. Werk in een zonnige omgeving.
De zon is immers een natuurlijke licht- en warmtebron. De verwarming kan een graad lager, en het licht hoeft niet aan. Bovendien geniet je ook nog eens van een broodnodige portie vitamine D: win-win!

12. Vervang je lampen door ledlampen.
Werk je in een omgeving zonder al te veel lichtinval? Dan moet je het licht natuurlijk wel aansteken. Maak dan gebruik van de extra vrije tijd tijdens de lockdown om je lampen te vervangen door ledlampen. Dat bespaart je jaarlijks een boel energie. Hier lees je hoeveel precies.

Tijd voor ontspanning

13. Gebruik niet meer water dan nodig voor koffie of thee.
Vul jij je koffiezetmachine of waterkoker altijd volledig met water? Dan moet er natuurlijk ook meer water worden opgewarmd en verbruik je dus meer energie, terwijl je niet al dat water gebruikt. Vul je toestel dus telkens met net voldoende water voor één keer.

14. Ga ‘s middags naar buiten.
Je vermijdt extra schermgebruik én je begint na de middag meteen ook een pak productiever aan je werk. Succes!

NOG MEER BESPARINGSTIPS?

Lees hier hoe je slim bespaart met energiezuinige huishoudtoestellen.