Elektrische fietsen of e-bikes zijn werkelijk overal. Ze zoeven je voorbij op het fietspad of de ‘fietsostrade’ en zorgen – toegegeven – soms voor enige frustratie bij de ‘gewone’ fietser. Wat drijft de eigenaars van een e-bike? En is een elektrische fiets misschien toch ook iets voor jou? We staan er graag even bij stil.

Wat is elektrisch fietsen?

Elektrische fietsen zijn fietsen met trapondersteuning. Ze hebben een motor die gevoed wordt door een batterij (accu). De motor geeft bij iedere trapbeweging een extra zetje waardoor het fietsen makkelijker gaat. Dat is om te beginnen ideaal voor iets oudere mensen die toch nog graag op actieve uitstap gaan. Maar het is ook een sportief alternatief voor de vervuilende auto. Je kan langere afstanden afleggen zonder moe te worden, terwijl je wel in beweging blijft. Goed voor het milieu én voor je gezondheid!

Een slimme thermostaat voor slechts € 1

Bespaar tot 31% op je verwarmingskosten met onze slimme thermostaat tado° voor maar € 1, inclusief gratis installatie.

Soorten elektrische fietsen

Je hebt elektrische vouwfietsen, elektrische stadsfietsen, elektrische bedrijfsfietsen, e-mountainbikes en zo meer. Maar e-bikes kan je voornamelijk onderverdelen in drie categorieën, gebaseerd op hun maximumsnelheid, hun vermogen en de wetgeving waaronder ze vallen:
 

  • De ‘gewone’ elektrische fiets met elektrische hulpmotor heeft een vermogen van max. 250 W en beschikt over trapondersteuning die stopt bij 25 km/u. Sneller fietsen kan alleen op eigen kracht. Deze fiets valt volledig onder de fietswetgeving.
  • Als de motor ook autonoom kan werken (zonder mee te trappen met de pedalen), spreken we van een gemotoriseerde fiets. Die heeft een vermogen tot 1000 W en een max. snelheid van 25 km/u. Ook hier geldt de fietswetgeving, maar deze fietsen zijn alleen toegelaten vanaf 16 jaar en je hebt een Certificaat van Overeenstemming (COC) nodig, dat waarborgt dat de fiets beantwoordt aan de Europese technische voorschriften.
  • Een speed pedelec (ook speedelec genoemd) is een ‘high speed’ elektrische fiets. Door zelf mee te trappen kan je snelheden halen tot 45 km/u. Je moet er een bromfiets- of autorijbewijs voor hebben en een COC. Ook een nummerplaat is verplicht, net als het dragen van een helm. In het verkeersreglement worden speed pedelecs aanzien als bromfietsen.



Voor elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder trapondersteuning heb je een verzekering nodig.

Wat kost een e-bike?

Echte fietsfanaten vinden in het topgamma makkelijk e-bikes met een aankoopprijs van 10.000 euro. Maar een instapmodel heb je al voor 800 euro en met een budget tussen de 1000 en de 2000 euro is er enorm veel keuze op de markt. In verbruik is de e-bike helemaal een topper. Voor een volle accu heb je ongeveer 0,2 kWh elektriciteit nodig. Uit een Essent-stopcontact kost je dat gemiddeld 1,5 eurocent. En met zonnepanelen laad je de batterij van je fiets zelfs helemaal gratis op, met groene stroom!

Een e-bike als bedrijfsvoertuig

Fietsen naar het werk is tegenwoordig hip en het heeft best veel voordelen. Dankzij de trapondersteuning kom je niet bezweet op kantoor aan en je begint je werkdag fris en ontspannen (zonder filestress). Over kleine afstanden is de fiets bijna altijd sneller dan de auto, want je rijdt lange wachtrijen aan de verkeerslichten gewoon voorbij.

Hoe langer hoe meer werkgevers betalen een fietsvergoeding aan hun personeel. Meestal gaat het over 0,24 euro per kilometer. Die vergoeding is 100% belastingvrij voor alle soorten fietsen, elektrisch of niet.

Groen, comfortabel en efficiënt

De meeste mensen willen wel iets doen voor het milieu, op voorwaarde dat ze er zelf ook voordeel uit halen. Een e-bike verhoogt je fietscomfort en zorgt er tegelijk voor dat je wat vaker de auto laat staan. Studies tonen aan dat pendelaars tot een afstand van 15 km alsmaar meer kiezen voor een elektrische fiets in plaats van een auto. Hun woon-werkverkeer wordt er efficiënter door. Ze verliezen geen tijd door files en weten altijd exact hoe lang ze onderweg zijn.