Het wordt steeds mooier weer dus de elektrische fiets is populair deze dagen. Een uitdagende fietstocht of zelfs een korte fietsvakantie: we kruipen terug meer op onze fiets. Maar hoe laad je de accu van je e-bike correct op? Moet je ‘m de eerste keer volledig opladen of net niet? En moet je je batterij elke keer volledig laten leeglopen? Wij geven je 5 tips voor een betere levensduur van je batterij.

Je hoeft je accu de eerste keer niet volledig op te laden

Vroeger hoorde je wel eens dat je een batterij - van welk toestel of vervoersmiddel dan ook - de eerste keer het best volledig kon opladen om ‘m daarna volledig te laten leeglopen. Dat geldt niet langer. Integendeel zelfs: een moderne accu is niet zo goed bestand tegen volledig vol- of leeglopen. Zorg er dus voor dat je accu voldoende is opgeladen, maar daarom hoef je ‘m dus geen uren aan het stopcontact te hangen. Handig, want zo kan je ‘m sneller gebruiken voor een eerste proefritje!

Laat de batterij van je elektrische fiets nooit leeglopen

Gebruik je fiets het liefst tot de batterij nog zo’n 20% heeft en laad hem dan weer op. Dat doe je sowieso het best na elke rit. Laat je accu liever niet al te vaak volledig leeglopen. Zoals we hierboven al schreven, is een moderne accu immers niet zo goed bestand tegen volledig vol- of leeglopen. De meeste accu’s en laders zijn hier tegenwoordig wel tegen beveiligd door een Battery Management System (BMS).

 

Batterijen laden ook een pak sneller op wanneer ze leeg zijn dan wanneer ze bijna vol zijn. Je raakt dus al snel tot op een niveau van zo’n 80%, maar daarna duurt verder laden een stuk langer. Je batterij gaat het langst mee wanneer het percentage zich zo vaak mogelijk tussen de 20% en de 80% situeert.

Berg je je accu voor een langere periode weer op, bijvoorbeeld tijdens de winter? Zorg er dan voor dat hij niet helemaal leegloopt, want zo wek je diepontlading in de hand. Een diep ontladen accu kan niet meer worden opgeladen en moet je dus helaas vervangen. Berg je batterij daarom bij voorkeur op wanneer hij nog voor minimaal 50% is opgeladen. Laad hem ook tussen ritten door regelmatig even bij (een keer per maand is voldoende) of nog beter: probeer ook in de winter af en toe een stukje te fietsen.

 

Hoe hoger het aantal volt, hoe duurder het is om je elektrische fiets te laden. Een e-bike van 25 volt kost je voor 150 laadbeurten bijvoorbeeld slechts € 7,50. Meer rekenvoorbeelden vind je hier. De kosten om je elektrische fiets op te laden liggen dus bijzonder laag, al blijft het natuurlijk altijd interessant om de energieleverancier met de laagste kosten op te zoeken om de kosten zo nog meer te drukken.

Laad je accu op bij kamertemperatuur

Je laadt de accu van je elektrische fiets het best op bij kamertemperatuur, tussen de 10°C en 30°C dus. Dat is het effectiefst en het best voor de accu. In de winter laad je je accu dus bij voorkeur op in de woonkamer en niet in de garage.

 

Laad je accu bij voorkeur ook op wanneer je zelf aanwezig bent in de ruimte, en niet wanneer je slaapt. Ook bewaar je hem het best op kamertemperatuur in een droge omgeving.

Gebruik de juiste lader

Daarmee bedoelen we: de originele meegeleverde lader die bij je elektrische fiets zat. Bij een andere lader kan de stroomsterkte te hoog zijn of de automatische laadstop niet op tijd activeren. Op die manier raakt je accu beschadigd en zal je sneller moeten investeren in een nieuwe.

Gebruik niet te vaak snelladers

Het lijkt misschien handig om snel weer op je fiets te kunnen gebruiken, maar helaas neemt de capaciteit van je accu af wanneer je een snellader gebruikt. Je batterij zal immers sneller kapot gaan met minder oplaadcycli. Dan is het beter om een grotere accu te kopen en die tot slechts 80% op te laden. Het duurt immers ongeveer even lang om een grote accu tot zo’n 80% op te laden als wanneer je een kleinere accu met een snellader zou opladen.