Dat een elektrische wagen beter is voor het milieu dan een klassieke auto wist je vast al. En dat elektriciteit goedkoper is dan brandstof ook. Maar wist je dat er nog veel meer redenen zijn om te investeren in een elektrische wagen? Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu en (op termijn) voor je portemonnee, ook het gebruiksgemak is niet te onderschatten. Bovendien getuigt elektrisch rijden van een sterke toekomstvisie. Wij zetten alle voordelen nog eens helder op een rij.

1. Voor het milieu

Volledig CO2-neutraal zijn elektrische wagens helaas niet, maar toch is de CO2-uitstoot zo’n 2,5x minder dan bij een auto met verbrandingsmotor. Van productie over gebruik tot recyclage wordt de CO2-uitstoot van een elektrische auto geschat op 9 ton. Een andere belangrijke factor hierin is natuurlijk ook hoe groen de energie is die je ‘tankt’. Hiervoor kan je bij Essent terecht, want met ons vast of variabel energietarief kies je milieubewust voor groene energie.

 

Ook tijdens het rijden komen er bij een elektrische auto veel minder of zelfs helemaal geen vervuilende stoffen vrij. Geschat wordt dat de fijnstofuitstoot van een elektrische auto zo’n 25 tot 40% lager ligt dan bij een benzine- of dieselauto.

 

Om je elektrische wagen op te laden moet je natuurlijk ook energie opwekken. Daarom wordt elektrisch rijden ook weer een stuk duurzamer voor wie thuis ook zonnepanelen heeft. Op die manier kan je die opgewekte energie gebruiken om je auto mee op te laden, een voordeel dat door het stopzetten van de terugdraaiende teller nog interessanter is geworden. Elke kWh die je niet terug op het net hoeft te zetten is er immers eentje die je nuttig kan gebruiken, bijvoorbeeld door je wagen overdag op te laden.

 

Ook een elektrische wagen is dus niet klimaatneutraal, maar wanneer je de hele keten van energie en wagenproductie, van levensduur tot recyclage, bekijkt, kan je wel stellen dat hij schoner is dan een brandstofwagen.

2. Voor je eigen comfort

Zowel voor de bestuurder als voor diens omgeving is een elektrische wagen erg comfortabel. Zo heb je met een elektrische auto weinig geluidsoverlast. Elektrische voertuigen zijn erg stil en zeker bij lage snelheden maken ze amper lawaai. Vaarwel ronkende motor dus!

 

Een elektrische wagen heeft ook geen versnellingen. Een elektromotor kan z’n werk op alle snelheden doen. Dat voelt een beetje als bij een automaat, al zijn er nog wel verschillen merkbaar. Ook een automatische schakelbak moet nog steeds schakelen en dat is voelbaar. Een elektrische auto rijdt veel comfortabeler en soepeler.

 

Je kan met een elektrische auto ook erg snel optrekken. Als je de gaspedaal intrapt, kan je direct vertrekken en meteen erg veel snelheid maken. Dat is omdat een elektrische auto, in tegenstelling tot een wagen met een verbrandingsmotor, direct over het maximale koppel beschikt.

3. Voor de toekomst

Ons land kent steeds meer lage-emissiezones. In die gebieden mogen bepaalde voertuigen niet meer binnen, of slechts onder bepaalde voorwaarden, omdat ze te veel schadelijke stoffen uitstoten. Die zones zijn er al in Antwerpen, Gent en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het Waalse Gewest wil van het ganse gewestelijke grondgebied een lage-emissiezone maken tegen 2023.

 

Met een elektrisch voertuig mag je een lage-emissiezone natuurlijk altijd in. In sommige buurlanden wordt zelfs al gestreefd naar zero-emissiezones. En dat is duidelijk merkbaar op de automarkt. Steeds meer autofabrikanten gaan electric only, waardoor het aanbod groter wordt en er meer elektrische wagens op de markt komen.

 

Bovendien staat de technologie niet stil en zullen elektrische wagens binnenkort ook kunnen fungeren als een soort batterij dankzij bidirectioneel laden. Je laadpaal slaat dan zonne-energie op voor later gebruik. Nog niet elke laadpaal of elektrische auto werkt volgens dit principe, maar in de toekomst zal bidirectioneel laden steeds vaker voorkomen. Ook draadloos opladen zit in de lift bij elektrische voertuigen. Om van evolutie in batterijen nog maar te zwijgen: de oplaadtijd wordt steeds korter en de actieradius groter.

4. Voor je portemonnee

De aankoopprijs van een elektrische auto blijft vrij hoog, zeker wanneer je de prijs vergelijkt met die van een benzine- of dieselwagen. Doordat het aanbod steeds groter wordt, daalt de prijs ten opzichte van een aantal jaar geleden. Bovendien is de aankoopprijs niet de enige factor in het kostenplaatje. Wanneer je kijkt naar de Total Cost of Ownership (TCO) wordt een elektrische wagen financieel gezien plots heel wat interessanter.

 

Zo is het gebruik van een elektrische wagen voordelig. Elektriciteit is (thuis) namelijk goedkoper dan benzine of diesel. Wie zonnepanelen heeft, kan die elektriciteit bovendien zelf opwekken. Zo wordt elektrisch rijden niet alleen veel duurzamer, maar ook voordeliger.

Wie jaarlijks 15.000 kilometer aflegt, betaalt daar met een benzinewagen zo’n 1125 euro voor. Met een gemiddeld verbruik van 15 kWh per 100 kilometer en een gemiddelde prijs van 0,25 euro per kWh betaal je met een elektrische auto bijna de helft. Het totaalbedrag komt dan op 560 euro.

 

In het Vlaamse Gewest zijn elektrische wagens ook vrijgesteld van de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting. In Brussel en het Waalse gewest betaal je die wel, maar zijn ze gelimiteerd tot een minimumbedrag.

 

Ook in onderhoud en ‘brandstof’ is een elektrische wagen dan weer beduidend goedkoper. Een elektromotor heeft doorgaans veel minder onderhoud nodig dan een verbrandingsmotor en gaat langer mee.