Je elektrische wagen opladen doe je het goedkoopst op je werk en thuis. Daarom is het handig om ook thuis een laadpaal te laten installeren als je elektrisch rijdt. Je kan ook een stopcontact gebruiken, maar een laadpaal is veel veiliger en vooral ook sneller. Laden aan een laadpaal noemen we Mode 3. Dan is er een continue communicatie tussen het laadpunt en de elektrische wagen, wat zorgt voor een veilig laadproces. Maar wat zijn de voor- en nadelen van zo’n laadpaal, wat is de kostprijs en waar moet je op letten? Het antwoord op die vragen vind je in dit artikel.

Wat zijn de voordelen van een eigen oplaadpunt?

  • De laadtijd is veel korter dan wanneer je je auto aan een stopcontact zou opladen. Met een laadpaal thuis laad je je wagen in zo’n vier à zes uur op. Dat lijkt nog lang, maar wanneer je je auto ‘s nachts oplaadt, klinkt die laadtijd plots veel redelijker. Als het traject naar je werk bovendien niet zo lang is, hoef je de batterij ook niet elke keer volledig op te laden en is een uurtje misschien al voldoende.
  • Je auto aan een laadpaal opladen is ook veel veiliger dan aan een stopcontact. Een stopcontact is immers niet gemaakt om zo regelmatig en langdurig hoge stroom te leveren. Met een laadpaal hoef je je dus geen zorgen te maken over oververhitting of een versleten stopcontact.
  • Een privé-laadpaal is aangesloten op een eigen beschermde stroomkring aan het begin van je laadpaal. Daardoor laadt de wagen een pak efficiënter op dan aan het stopcontact.
  • Een laadpaal laten installeren is een investering, maar wel een die loont. Je eigen stroom is namelijk altijd goedkoper dan die aan een publieke laadpaal. Zeker in combinatie met zonnepanelen is een eigen laadpaal erg interessant, want zo laadt de zon je auto zelfs kosteloos op.
  • Slimme laadpalen hebben een aantal handige functies. Je kan het laadverbruik raadplegen via het internet en de laadpaal zo instellen dat hij enkel ‘s nachts stroom levert. Bovendien kan je laadpaal zelfs detecteren of er andere toestellen op dat moment veel verbruiken zodat hij zijn eigen vermogen wat lager kan zetten. Meer info over slim laden vind je aan het einde van dit artikel.

Wat zijn de nadelen?

  • Een privé-laadpaal zorgt hoe dan ook voor een hoger energieverbruik. Die elektriciteit kost je wel minder dan wanneer je je wagen via een publieke laadpaal oplaadt. In combinatie met zonnepanelen kan je dat verbruik bovendien sterk reduceren.
  • Een laadpaal bij je thuis laten installeren kost uiteraard geld, dus het is natuurlijk weer een investering die je moet doen.

Wat is de kostprijs van een privé-laadpaal?

Afhankelijk van het soort laadpaal betaal je tussen de 600 en de 1500 euro. Daarbovenop moet je de paal ook laten keuren en rekenen op installatiekosten.

De kostprijs van je elektrische auto

Voor iemand die 25.000 kilometer per jaar rijdt, betaal je met de huidige elektriciteits- en brandstofprijzen 85,42 euro per maand aan elektriciteit tegenover 131,25 euro per maand voor diesel en 216,67 euro per maand voor benzine. Een behoorlijk verschil dus.

Is een privé-laadpaal mogelijk?

De meeste woningen in België beschikken over een eigen oprit of garage. Dan is een eigen laadpaal dus bijna altijd mogelijk. In Vlaanderen en Brussel ligt er echter niet altijd een neutrale geleider of nulgeleider onder de straatstenen, en dus ook geen 400 volt netspanning. En dat is nodig om sommige elektrische auto’s op te laden. Dat is vooral zo in historische stadskernen en aan de rand van de stad. De installateur van je laadpaal zal dit voor jou checken.

 

Mocht je geen privé-laadpaal kunnen installeren, kan je wel kosteloos een publieke laadpaal in je omgeving aanvragen bij de distributienetbeheerder. Daar zijn een paar voorwaarden aan verbonden: je bent een particulier en hebt een volledig elektrische wagen, je hebt geen eigen garage of oprit met oplaadmogelijkheden en binnen een straal van 500 meter rond je woning is er nog geen publiek laadstation.

 

Wie vanaf 11 maart 2021 een bouwaanvraag indient voor een nieuwbouwproject of een grondige renovatie, moet bovendien de voorbereidingen treffen voor de installatie van laadpunten. Vanaf 2025 breidt die verplichting uit naar bestaande gebouwen. Vanaf dan moet elk niet-residentieel gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen minstens twee oplaadpunten hebben. Dit moet ervoor zorgen dat elektrisch rijden op termijn niet te maken krijgt met een infrastructuurprobleem.

Waar moet je op letten wanneer je een laadpaal aanschaft?

  • Maximaal laadvermogenHet maximale laadvermogen van je laadpaal wordt vaak beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste woningen beschikken enkel over eenfasige stroom en kunnen zonder extra kosten een laadpaal van 3,7 kW of 7,4 kW installeren. Hoe hoger je kWh, hoe hoger de laadsnelheid is. Een laadpaal van 11 kW of 22 kW is ook mogelijk, maar dan moet je over driefasige stroom beschikken. Is dat bij jou niet het geval? Dan moet de netbeheerder aanpassingen doen en een aansluiting inplannen. Op een hoger geïnstalleerd vermogen word je binnenkort ook zwaarder belast, dus je weegt maar beter goed af of de extra kosten de moeite waard zijn en of je die hogere laadsnelheid nodig hebt.
     
  • We schreven het hierboven al: een slimme laadpaal beschikt over een heleboel handige snufjes. Hou er wel rekening mee dat je voor zulke extra diensten bij sommige merken extra maandelijkse abonnementskosten betaalt.
     
  • Een slimme laadpaal maakt verbinding met de server en stuurt de laadgegevens door. Zoals we hierboven al schreven kan de laadpaal zelfs detecteren of er andere toestellen op dat moment veel verbruiken zodat hij zijn eigen vermogen wat lager kan zetten. Slimme laadpalen tekenen het exacte verbruik op, wat handig is als je je verbruik bijvoorbeeld mag verrekenen aan je werkgever.

    Met of zonder vaste kabel
     
  • Je kan kiezen tussen laadpalen met of zonder vaste kabel. Veel gebruikers vinden het mooier als er geen kabel aan de laadpaal hangt wanneer die niet gebruikt wordt. Het voordeel van een vaste kabel is dan weer wel dat je de paal meteen kan gebruiken zonder dat je de kabel uit je koffer moet halen.


     
  • Dat brengt ons meteen bij een volgend punt: de esthetiek. Zo heb je design-laadpalen met een strak design en simpele laadpalen die enkel doen wat ze moeten doen. Of je kan kiezen voor een ‘hidden’ laadpaal, die je amper ziet. Je kan zelfs een laadpaal kiezen in dezelfde RAL-kleur als je raam of voordeur. Voor die extra’s betaal je uiteraard ook meer.
     
  • Het is zeker nuttig om op voorhand te beslissen waar je laadpunt moet komen en je keuze daarvan te laten afhangen. Heb je plaats in je garage voor een oplaadpunt? Wil je liefst een laadpunt tegen de muur aan je gevel? Of komt er een aparte paal op de oprit? Niet alle leveranciers bieden verschillende mogelijkheden. Je zoekt het best eerst even uit.

    Laadpaal met authenticatie  
  • Staat je laadpaal buiten? Dan kan het handig zijn om te kiezen voor een laadpaal met authenticatie aan de hand van een pasje of kabel, zodat niemand stroom van jouw laadpunt kan aftappen. Deze service is meestal verbonden aan je abonnementskost.

Slim laden doe je met Dynamic Smart Charging

Laadpalen - Dynamic Smart Charging
Als een elektrische auto wordt opgeladen, dan gebruikt deze een groot deel van de beschikbare stroom. Je wilt natuurlijk ook andere apparaten gebruiken zonder je aansluiting te overbelasten. Dat kan met de intelligente module Dynamic Smart Charging. Zo kan je optimaal laden zonder een dure verzwaring van de netwerkaansluiting.

 

De Dynamic Smart Charging module is gekoppeld aan je slimme meter en bepaalt continu hoeveel stroom je woning en je apparaten verbruiken.

 

Laadpalen - WerkingDe module berekent hoeveel capaciteit er nog over is om te laden en past het vermogen van je laadpunt aan. Als er voldoende capaciteit is, dan laadt de auto op maximaal vermogen. Als er tijdelijk minder vermogen beschikbaar is, dan zal de auto langzamer gaan laden.