We hebben er lang genoeg op moeten wachten, maar de lente is eindelijk in aantocht. Binnenkort leven we met z’n allen weer meer buiten en mag ons stalen ros weer van stal. Met de fiets naar het werk of op zondag de wielertoerist in jezelf naar boven halen: het kan weer bijna. Maak jij het je deze lente graag comfortabel en overweeg je een elektrische fiets? Wij zetten de voor- en nadelen op een rijtje en leggen uit waar je het best op let als je er eentje koopt.

De voordelen van een elektrische fiets

  • Comfortabel: Een elektrische fiets is comfortabeler dan een klassiek exemplaar. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je lichter hoeft te trappen en je dus ook met tegenwind of bergop vlotjes vooruit geraakt.

  • Ideaal voor lange afstanden: Omdat je minder snel vermoeid raakt, is een elektrische fiets ideaal om lange afstanden mee te overbruggen. Maar ook voor wie zijn woon-werkverkeer iets comfortabeler wil maken is een elektrische fiets de perfecte oplossing.

  • Snel: Je trapt sneller door en dus raak je ook sneller op je bestemming. Met een elektrische fiets haal je moeiteloos zo’ 25 kilometer per uur, wat met een gewone fiets toch al een heel stuk pittiger is.

  • Milieuvriendelijk: Niet milieuvriendelijker dan een klassieke fiets uiteraard, maar wel wanneer je ‘m gebruikt om een langere afstand te overbruggen die je anders met de auto of het openbaar vervoer zou afleggen. Een elektrische fiets vergroot op die manier je mobiliteit. Bovendien kan de accu van een elektrische fiets meestal gerecycleerd worden. Tijdens het fietsen stoot je geen CO2 uit, en om je accu op te laden verbruik je ongeveer 2% van het aantal CO2 dat een auto uitstoot.

  • Fietsvergoeding: Gebruik je je e-bike om naar je werk te fietsen? Dan heb je, net als bij een gewone fiets, recht op een fietsvergoeding van 23 cent per kilometer. Je werkgever kan de kost van die belastingvrije fietsvergoeding 100% inbrengen.

  • Fietsen is gezond (maar …): Fietsen zonder elektrische ondersteuning blijft uiteraard het gezondst, dan lever je alle inspanning zelf. Maar alle beetjes helpen en fietsen op een elektrische fiets is nog altijd beter dan de auto nemen. Een gewone e-bike ondersteunt je tot 25 km/u, en je kan dus nog altijd zelf kiezen welke inspanning je levert en wat harder trappen om sneller én gezonder te fietsen. Om van de impact op je mentale gezondheid nog maar te zwijgen: wie beweegt in de buitenlucht, ervaart minder stress én slaapt beter.

  • Een premie: In heel wat steden en gemeenten heb je recht op een premie wanneer je een elektrische fiets aanschaft. Doorgaans is het dan wel de bedoeling dat je je auto wegdoet.

De nadelen van een elektrische fiets

  • Redelijk duur: Elektrische fietsen heb je in allerlei verschillende prijscategorieën, maar een goede e-bike blijft natuurlijk wel duurder dan een gewone fiets. Je hebt er onder de duizend euro, maar voor een luxueuzer exemplaar met meer snufjes betaal je makkelijk een twee- of zelfs drievoud.

  • Zwaar: Een elektrische fiets is al snel vijf kilo zwaarder dan een gewone fiets. Veel e-bikes beschikken dan ook over loop-/duwassistentie om ze toch iets makkelijker te kunnen verplaatsen.

  • Beperkte actieradius: Een gemiddelde actieradius is moeilijk te bepalen, maar stel dat je een accu hebt van 300 Wattuur en je stelt de ondersteuning in op ‘laag’, dan kan je in theorie zo’n 90 kilometer fietsen. Al moet alles dan wel meezitten qua tegenwind, temperatuur en het wegdek. In de realiteit is 90 kilometer dus wel heel optimistisch. Voor fervente fietsers kan de capaciteit van de accu dus te krap zijn, zeker wanneer de batterij na verloop van tijd aan capaciteit verliest. Je kan uiteraard ook kiezen om zelf wat harder mee te trappen en zo extra kilometers te maken, maar op sommige e-bikes is fietsen zonder elektrische ondersteuning wel zwaarder dan op een normale fiets door de weerstand van de motor.

  • Duur in onderhoud: Een e-bike zit complexer in elkaar dan een klassieke fiets, dus is ook iets duurder in onderhoud of wanneer je ‘m moet laten repareren. Ook de accu moet je na verloop van tijd vervangen, een kost die je bij een gewone fiets niet hebt.