E-mobility is duidelijk aan een forse opmars bezig. De technologie staat niet stil en elektrisch rijden is onderhevig aan een aantal trends en innovaties. Denk: een grotere actieradius (en dus een grotere afstand tussen twee oplaadbeurten), meer oplaadpunten en zelfs een elektrische step die zelf naar zijn een laadstation in de buurt rijdt. Wij lijsten de belangrijkste trends op voor de elektrische wagen, de e-bike en e-step.

De elektrische fiets: krachtigere batterijen, nieuwe versnellingen en een ‘belt drive’

Ook de technologie achter de e-bike staat niet stil. Zo krijgt de e-bike van de toekomst een krachtigere batterij, nieuwe versnellingen én neemt hij afscheid van de traditionele fietsketting.

1. Krachtigere batterijen
Batterijen worden steeds kleiner, krachtiger en sneller oplaadbaar. Dat is zo voor elektrische wagens, maar zeker ook voor elektrische fietsen. Vooral gebruikers van een sportieve e-bike of mountainbike willen een grotere actieradius, zodat ze niet halverwege hun bergrit zonder stroom komen te zitten. In 2018 al kwam trendsetter Haibike daarom met een dubbele accu op de proppen. Eén accu zat in de onderbuis, de andere op de plek van de bidonhouder. Ook de Supercharger van Riese & Müller heeft zo’n dubbele accu, in de boven- en in de onderbuis.

En ook in de toekomst blijft het om ter krachtigst. De actieradius zelf moet omhoog én de oplaadduur moet korter. En hoe sneller je je batterij terug opgeladen krijgt, hoe minder die actieradius er weer toe doet.

2. Nieuwe versnellingen
De meeste traditionele fietsen hebben naafversnellingen (waarmee je ook van versnelling kunt veranderen wanneer je stilstaat) en derailleurversnellingen (waarmee je enkel tijdens het trappen van versnelling kunt veranderen). Die blijven populair, maar er komen steeds meer nieuwe systemen op de markt. Er zijn bovendien ook systemen die zelf de optimale versnelling berekenen op basis van je snelheid, cadans en een aantal sensoren.

3. De belt drive
Neem al maar afscheid van de fietsketting zoals je hem kent, want steeds meer producenten ruilen de traditionele ketting in voor een riemaandrijving, of belt drive. Die maakt minder lawaai, is gemakkelijker in onderhoud en bovendien gaat hij veel langer mee. Waar een ketting na zo’n 7000 à 8000 kilometer aan vervanging toe is, gaat een belt drive tot wel 30.000 kilometer mee.

De elektrische step: cruise control en zelfrijdende e-scooters

De e-step maakt misschien nog wel het meeste indruk met haar innovaties. Waar Segway vroeger een eerder suf imago had, maakt het merk nu furore met e-steps met cruise control én een zelfrijdend exemplaar.

1. Cruise control
Zo komt Segway met de Segway Air T15, de eerste e-scooter met cruise control. De e-step heeft geen gashendel, je ‘schopt’ als het ware mee tijdens het steppen. De ingebouwde technologie berekent meteen de wrijving en ligging van de weg en kan zo automatisch een constante snelheid aanhouden. Wil je sneller gaan? Dan geef je gewoon een paar extra schoppen. Vertragen? Dan druk je op het pedaal op het achterwiel. Een step met cruise control dus. Bovendien is hij extra duurzaam, aangezien de scooter tijdens het remmen opnieuw energie in de batterij pompt.

2. De zelfrijdende step
Vorig jaar werd er zelfs een semi-autonome scooter voorgesteld. Die rijdt volledig zelfstandig naar het dichtstbijzijnde laadstation. De Kickscooter T60 wordt begin dit jaar op de markt gebracht.

De elektrische wagen: grotere actieradius, meer oplaadpunten en deelauto’s

De elektrische wagen is een relatief jong gegeven, en toch is hij nu al aan innovatie onderhevig. De e-wagen van de toekomst moet langer meekunnen, sneller opgeladen worden én aantrekkelijker gemaakt worden voor lease- en deelcontracten.

1. Grotere actieradius
Het grootste nadeel van de (volledig) elektrische wagen is dat hij niet geschikt is om lange afstanden mee te overbruggen. Met een hybride exemplaar lukt dit wel prima, omdat die over een elektrische motor én een benzinemotor beschikt. Meer over de verschillende elektrische auto’s lees je in dit artikel. Wie volledig elektrisch wil rijden, beperkt zich voorlopig het best tot woon-werkverkeer. Al wordt daar wel aan gewerkt. De huidige generatie elektrische wagens heeft een toegenomen actieradius, wat elektrisch rijden alweer een pak aantrekkelijker maakt. De nieuwste elektrische wagens beloven je met een volle batterij tegenwoordig al een actieradius van 395 km. Dat aantal blijft uiteraard afhankelijk van je snelheid, rijstijl, de temperatuur en omgeving, maar de vooruitgang is wel spectaculair te noemen.

2. Meer oplaadpunten
Hoe groot de actieradius binnenkort ook wordt, ooit raakt je batterij leeg. En dan is het niet handig als er geen oplaadpunt in de buurt is. Daarom investeert de Vlaamse regering fors in een netwerk van oplaadpunten. De netbeheerders kregen een wettelijke verplichting opgelegd om een bepaald aantal oplaadpunten te installeren. Uit cijfers van vorig jaar blijkt dat ons land over zo’n 10.000 laadpalen beschikt, waarvan 3000 publiek toegankelijk zijn. Het gaat hierbij om 2700 gewone laadpalen en 275 snelle laadpalen. Een groot deel van die publieke laadpalen kwam er door het ‘Clean Power for Transport’-plan, waarmee de Vlaamse regering tegen eind 2020 zo’n 5000 extra oplaadpunten wil bouwen. Op deze kaart vind je alle huidige publieke laadpalen terug. De Vlaamse overheid is ook trekker van het Europees project BENEFIC. Dat project zal tegen midden 2020 ultrasnelle laadinstrastructuur realiseren voor elektrische wagens, taxi’s en bussen.

3. Meer elektrische lease- en deelauto’s
Steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid aan om een elektrische auto te leasen, waardoor 2020 waarschijnlijk een pak meer groene bedrijfswagens zal tellen. Bovendien is de total cost of ownership (TCO) van elektrische wagens ook gunstiger voor bedrijven. De totale eigendomskosten betreffen immers niet alleen de (duurdere) aankoopprijs, maar alle kosten, zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud.

Ook deelauto’s winnen aan populariteit, vooral door de steeds duidelijker wordende verstedelijking. Deeleconomie zit in de lift, en ook subscription-based businessmodellen (waarbij je als het ware een abonnement neemt op een bepaalde dienst, tot je hem niet meer nodig hebt) worden steeds aantrekkelijker. Een deelauto is sowieso al een duurzaam (en voordelig!) alternatief voor een eigen wagen, maar een elektrische deelauto is dat al helemaal. Steeds meer steden bieden hun inwoners de kans om gebruik te maken van zo’n elektrische deelauto. Zo heb je in Brussel Zen Cars, en zitten Partago en Batmobiel in Gent. Ook cambio heeft een aantal elektrische wagens in haar wagenpark staan.